Den fula ankungen – en vacker svan? – “Det finns hopp för ‘Nya Friends’”

KRÖNIKA – FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Nu sprids ett allt större ljus över nationalarenan. Friends Arena byggs om, förstärks och presenterar nyheter. Det finns hopp för ”Nya Friends”.

Vi som är väldigt gamla växte upp med rätt grymma sagor. En av dem var ”Den fula ankungen” av den berömde dansken H C Andersen. Den handlar om avskyvärd mobbing för att man inte är snygg nog och tyvärr har den gode H C skrivit en saga som är relevant även i modern tid om vi skall tro medieuppgifter om hur dagens ungdomar har det.

I just den här sagan slutade det dock bättre än man trodde när man ljudade sig igenom sidorna i början på 60-talet och grät lite på vägen.

Anpassningar

Jag tror vi börjar se samma utveckling när det gäller Friends Arena. Det är en lång väg att vandra men riktningen gör mig glad och man tar flera steg som skapar en bättre upplevelse för kunderna och ökar intjäningsförmågan för Friends.

Ett 30-tal loger byggs om till lounger på plan C och ger ett helt annat välkomnande med ny design och inredning.

De ombyggnader som sker och ändringar av hela servicekonceptet skapar en arena som bättre kan hantera den moderna publiken. Lagardére som ny operatör har både med sig annan kunskap och kontakter runt event som skapar nya förutsättningar. 

Nu är det också officiellt att man öppnar två nya restauranger som drivs av Nobis (operakällaren) som också levererar mat till loger. En och annan klackmedlem kan ha svårt att se Operakällarens käk som del av sin arenaupplevelse men här finns det all expertis i världen som bekräftar att det här är rätt väg att gå.

2017 blir första riktiga året

Sedan är det här en långsam process. Min bedömning är att Friends Arena har 2017 som sitt första ”riktiga år”. Då först har man alla förutsättningar för att leverera i både antal event, typ av event, service på arenan och infrastruktur.

Här bör dock noteras att Stockholms trafikinfarkt självfallet skadar både Friends och Tele2. Upptagningsområdet för arenorna blir mindre eftersom boende på fel sida staden kan räcka för att välja bort ett event om man inte tillhör den absoluta kärnmålgruppen. 

Om någon vill få besked om hur kloka och stödjande Stockholms stad är, ni vet de där som i reklamen kallar sig ”eventstad i världsklass”, kan ni fundera på det kloka i att stänga norra länken den 14:e när Tele2 kör bandyfinal och Friends har Mello.

Bröderna Paulsson har agerat

I höst kommer Mall of Scandinavia att öppna. Det tillsammans med framgångsrik försäljning av bostäder och kontor gör att området blir levande med människor som rör sig hela tiden. Arenapsykologi är enormt viktigt och med Mall of Scandinavia får man det upplevelsecentra som 12 Stockholm gör för Tele2.

Under 2015 och 16 förväntas också ägarförändringen fortsätta, dvs Svenska Fotbollförbundet minskar sin andel till ca 10 procent i bolaget som äger arenafastigheten. Förbundet anser det vara en bra nivå och även om det kan diskuteras klarar man av sin andel av förlusterna

Det finns anledning att ge cred till bröderna Paulsson, huvudägare i Peab och Fabege. De har tagit ett ägaransvar utöver det vanliga. De råkade dessutom ut för en okunnig, mediakåt åklagare, som helt utan grunder åtalar dem för bestickning och Reinolds för mutbrott.

Längtan efter T-bana

Infrastrukturen blir bättre, under 2016 börjar vägnätet bli klart. Att våra politiker gjort om E4 till en p-plats stora delar av dygnet lär vi få leva med men närområdet blir bra. Perfekt blir det först när T-banan invigs.

Friends behöver nu några år med bra event för att ändra bilden som media har skapat. Man fick ingen bra start med fördyringar, det felaktiga mutåtalet och all rapportering runt förluster under startåren. Översvämning, bengaler och annat har förstärkt. 

När det gäller skälen till förlusterna under uppstartsperioden så blev de ett problem enbart för att Lars-Åke Lagrell påstod de inte skulle bli så stora. Enda skälet till att mina beräkningar hamnade rätt var att det var uppenbart, inte att jag var speciellt skicklig.

Behövs fler event

Utmaningarna försvinner inte för att man får ordning på arena och närområdet. Arenorna behöver fortsatt inflyttning till Stockholm, fungerande trafik och en bra kollektivtrafik. De stora utmaningarna handlar om att nå en sällanbesökspublik som är stor nog och väljer att konsumera mycket. Hard core fansen är ingen grupp som skapar lönsamhet.

Sedan behöver vi fler event. Stockholm behöver dubbla mängden event som dessutom skall vara på sådan nivå att de drar bra med folk. 

Men det är skönt se att Friends utvecklas i rätt riktning och får förutsättningar att bli en attraktiv arena. Nya restauranger med Operakällaren är ett av många positiva steg framåt.

Dan Persson

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: