Djurgården: “Därför måste publiksiffran bli rätt”
Publiksiffran för Djurgården-IFK Göteborg har blivit en snackis. Var det 11 815 åskådare, eller är den officiella siffran på tok för låg? Djurgården ska se över inpasseringsrutiner.
– Folk drar folk, så är det ju. Om vi har en hög publiksiffra vill vi ju kunna redovisa det utåt, säger Djurgårdens biljettansvarige Tomas af Geijerstam till FotbollDirekt.se.
Biljettförsäljningen för söndagens möte visar drygt 15 500 sålda biljetter, den officiellla publiksiffran blev 11 815. En siffra som många tycker ser låg ut genom att använda ögonmåttet. Scanning och rivning av biljetter har inte fungerat fullt ut på Tele2 Arena och därför ska Djurgården tillsammans med SGA (Stockholm Globe Arenas) se över inpasseringen.
– Det här är en sak som vi diskuterar med SGA hela tiden, det är inget vi har upptäckt nu. Sedan fick vi väldigt mycket reaktioner efter just Göteborgsmatchen och då valde vi att gå ut och kommunicera det här, att scanning och rivning av biljetter inte fungerat fullt ut och att vi tittar på det. Det är en av flera barnsjukdomar som kan uppstå när man byter arena, säger Djurgårdens biljettansvarige Tomas af Geijerstam till FotbollDirekt.se.
– Det är många som påtalat att det ser ut att vara mer folk än mot HIF, då hade vi 13-14 000. Men att med blotta ögat bedöma sådant är ju svårt. Vi ska titta på det nu, och det behöver inte vara så att det var fler. Det kan vara ett bortfall på säsongare till exempel. Men vi måste se över rutinerna.
Biljetterna är sålda och intäkterna har tagits in – många undrar, hur viktig är själva siffran, mer än en prestigegrej?
– Folk drar folk, så är det ju. Om vi har en hög publiksiffra vill vi ju kunna redovisa det utåt. Folk är mer benägna att gå till nästa match om de ser att förra matchen var välbesökt. Det är viktigt för alla; för publiken, i förhållande till sponsorer, för svensk fotboll.
– Sedan handlar det för oss själva om att få ett grepp om hur många av säsongarna som faller bort per match. Vi vet att vi har ett bortfall på säsongare på alla matcher, det har alla klubbar. Det handlar om att kunna läsa mönster på sådant och inte minst inför nästa säsong. Så att vi utifrån det kan utarbeta strategier för nästa års säsongskortförsäljning.
Klubbar brukar annars anklagas för att frisera publiksiffrorna uppåt. Något som ganska enkelt kan göras om man vill.
– Den teknik vi har i Djurgården gör att biljetterna redovisas maskinellt, så om scanning fungerar som det ska så kommer ju den korrekta siffran automatiskt. Olika klubbar har olika lösningar, det finns elitklubbar som jobbar med enklare system och rena spärrlösningar där man räknar manuellt.
– Sedan finns det inget kontrollverk som kollar det här, det är inte så att förbundet följer upp de siffror som kommer in och kollar att allt stämmer. Men det ligger ju inte i någon klubbs intresse att fuska. Om det förekommer? Jag kan inte svara för andra klubbar, vi har bara koll på Djurgårdens verksamhet och vi jobbar inte så.
Den här artikeln handlar om: