Efter spekulationerna – Blåvittbasen medger minusresultat: “Vi har misslyckats”
På måndag kommer IFK Göteborgs bokslut för 2014. Siffror som pekar mot flera miljoner minus har redan läckt ut i media. I dag berättar ordföranden Karl Jartun om det tuffa ekonomiska läget.
– Vi har misslyckats på alla intäktspunkter. Från företagsförsäljning och sponsring till marknad som är publikintäkter, säger Jartun till Göteborgsposten.
Karl Jartun tillträdde som ordförande i IFK Göteborg i mars i fjol, och det var under perioden som följde stor omsättning på personal i klubben. Sportchefen Håkan Mild lämnade och Mats Gren kom in, och även säkerhetschef och försäljningschef byttes ut, och sedan i höstas lämnade också tränaren Mikael Stahre.
Dubbla personalkostnader på flera poster är en orsak till det minus som Jartun nu medger kommer presenteras på måndag – enligt olika mediauppgifter mellan fem och åtta miljoner kronor.
– Det är ett minusresultat. Att det har kommit ut tidigare än vi tänkt är olyckligt. Vi har en plan och vill ha hela dokumentationen på plats innan vi går ut med den, säger han till Göteborgsposten.
– Vi har misslyckats på alla intäktspunkter. Från företagsförsäljning och sponsring till marknad som är publikintäkter. Det hade hjälpt om vi hade funnits med i guldstriden lite längre. Kostnadssidan har drabbats av personalomsättningen, säger Karl Jartun.
Sponsorer, däribland stjärnsponsorn Prioritet Finans, har försvunnit, och publikintäkterna var lägre än man hoppats på. Snittet landade på 10 739 i fjol, nu siktar Blåvitt på 14 000.
– Det är en tuff utmaning, baserad på diskussionen om det heta och kära ämnet Clean Court, som det skjuts på. Och Gamla Ullevi, som det fanns tankar på att bygga om. Det kommer inte ske till den här säsongen, säger Jartun, som hoppas kunna presentera en stjärnsponsor snart:
– Vi jobbar vidare på att hitta en stjärnsponsor. Det ska vara ett företag som har pengarna. Vi måste kommersiellt utveckla sponsorskap: I medieexponering, i nätverk och i affärsuppgörelser vi gör. Där måste vi i IFK Göteborg hitta bra former för att företagen skall kunna bli framgångsrika både i exponering och i affärsverksamhet.
Den här artikeln handlar om: