PÅ FD: Backar upp AIK – nu gör giganten snabb succé
FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
En allt större aktör inom sportindustrin, ett bolag som återkommer ideligen i nyhetsrapporteringen och som växer stadigt. Friends Arena, Båstad, golftävlingar, allsvenska fotbollslag, senast i hockey. Nu rustar Lagardère-gruppen.
Fransmannen Arnaud Lagardère är vd för sportgiganten som tar allt större marknadsandelar i Sverige..
För första gången släpper Lagardère fakta om sin egen verksamhet. En aktör som tar över allt mera inom svensk idrott och på flera plan.
Nytt varumärke
Skälet till en mera offentlig roll är att koncernen samlas under nya varumärket Lagardère Sports and Entertainment. Nytt namn och nytt varumärke ska spegla en integrerad affärsmodell
– Vi förenar våra krafter för att bli starkare och mer flexibla, och för att kunna ta tillvara på de växande möjligheterna i sport- och underhållningssektorn, säger företagets vd Arnaud Lagardère.
I Sverige får Lagardère Sports en allt mera framträdande roll. Företaget syns allt mera frekvent och inom allt flera sporter.
Allt större i Sverige
if Stockholm Open (ATP Stockholm), Skistar Swedish Open (ATP Båstad) och Swedish Open Women (WTA Båstad), Nordea Masters (European Tour Sweden), Helsingborg Open (Ladies European Tour), Vattenfall World Triathlon Stockholm och Velothon Stockholm – där ansvarar Lagardére för mediarättigheter och produktion.
Utöver det representerar Lagardère Sports fotbollsklubbarna AIK, Halmstad och Helsingborg samt Modo Hockey. Därtill är Lagardère Sports ansvarigt för driften vid Friends Arena.
Däremot har inte Lagardère Live Entertainment idag ingen verksamhet i Sverige.
Samlar alla dotterbolag
Nu samlar denna gigant inom sport- och underhållningsindustrin all verksamheten under ett gemensamt varumärke: Lagardère Sports and Entertainment och ersätter Lagardère Unlimited.
Sportfive, World Sport Group, IEC in Sports, Sports Marketing and Management och Lagardère Unlimited Inc., ingår i Lagardère Sports, medan alla underhållningsverksamheter hamnar under Lagardère Live Entertainment.
– Sport och underhållning finns i vårt DNA. Vi har en rik historia som inleddes för nästan 50 år sedan. För att befästa våra ambitioner har vi gjort en rad strategiska förvärv, påpekar Arnaud Lagardère.
I Sverige har företaget exempelvis köpt upp IEC in Sports och PR Media.
– Lanseringen av vårt gemensamma varumärke är en logisk och nödvändig följd av en pågående integrationen.
Offensiv 2006
Det var Arnaud Lagardères pappa, Jean-Luc Lagardère, som en gång startade resan. Allt började för 50 år sedan då grundaren och hästuppfödaren bildade Matra Sports, bilföretaget Matras motorsportavdelning.
2006 inleddes den verkliga offensiven för Lagardère-gruppens fjärde affärsområde, Lagardère Unlimited, då Sportfive förvärvades. Sedan dess har Lagardère stärkt sin position i sportbranschen med en rad strategiska förvärv, som köpen av IEC in Sports i Sverige, Upsolut i Tyskland, World Sport Group i Asien och Best och Gaylord i USA.
I dag finns företaget med över 60 kontor och 1 600 anställda i 25 länder.
Thomas Ejderhov
MISSA INTE – MER OM AIK
– Nu sticker AIK-stjärnan – har tröttnat på att vänta
– Så många AIK:are kommer med på spännande lista
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: