El Västico självsäljande: “Det är fullsatt oavsett”
Fullt hus i premiären mot AIK, och måndagens västderby mot Blåvitt blir en ren repris för Elfsborg. De regerande mästarna räknar in fullsatt utan ansträngning:
– Vi lägger inte ner några resurser på marknadsföring, försäljningen triggar sig själv, säger Elfsborgs ekonomichef Camilla Larsson till FotbollDirekt.se.
Elfsborg har kanske inte fått en smakstart på säsongen sportsligt med två raka kryss – men på publikfronten kan nu Boråsklubben räkna in en ny succé. Måndagens västderby mot IFK Göteborg går mot fullsatt. 13 200 biljetter var sålda på torsdagseftermiddagen och nu återstår bara biljetter i Elfsborgsklacken samt ströplatser på långsidan.
– Det är väl ganska väntat och det är klart att vi räknar med fullsatt, säger Elfsborgs ekonomichef Camilla Larsson.
– Blåvitt-matchen är ju vårt derby och en match där vi inte behöver lägga ner så mycket resurser på marknadsföring och liknande, utan försäljningen triggar sig själv, folk köper biljett tidigt för att inte bli utan.
Motståndaren Blåvitt har till skillnad från Elfsborg fått en superstart och leder allsvenskan. Men historiskt betyder tabellägen ingenting för just den här matchen, säger Camilla Larsson.
– Det är inte resultatberoende alls egentligen, vi har haft i stort sett fullsatta matcher när ena eller bägge lagen inte varit på topp. Vår sämsta notering någonsin mot Blåvitt sedan vi flyttade till Borås Arena är 15 102 , det är ju ett tecken på det.
Elfsborg har budgeterat med ett publiksnitt på 10 000 i år, men hoppas på mer.
– Vi hade 10 500 i fjol och sett till att det bor dryga 100 000 i Borås kommun så är det fantastiskt bra, vi var ju före flera storstadslag i publikligan. Utifrån det så är vi redan väldigt bra framme, men samtidigt lägger vi ju oss inte platta och slutar jobba för mera.
– Det vi budgeterat för är det vi känner oss säkra på att klara, men självklart hoppas vi på mer. Sedan är det svårt att redan nu börja spå hur mycket det kan bli, det är så mycket som kan hända under en säsong. Sommarfönstret kan till exempel spela in, både för egna laget och motståndarna. När Mathias Svensson kom tillbaka till oss 2005 hade ju plötsligt 17 000 i hans comeback, en hemmamatch mot Kalmar. Så det finns många faktorer.
Den här artikeln handlar om: