PÅ FD: Krönikören om AIK:s kampanjer: “De är för introverta”

AIK lanserade i dag en ny kampanj: “FÖR AIK”, som ska mobilisera klubbens anhängare. Dan Persson, krönikör på Idrottens Affärer, tycker att AIK ska satsa mot en bredare publik:
– Det är bra att klubbarna gör saker för att öka intresset och hajpen inför den allsvenska starten. Men det som stör med just AIK att man någonstans är så introverta, säger Persson till FotbollDirekt.se.

“FÖR AIK” heter den kampanj som sjösattes i dag. Kampanjen ska mobilisera AIK-anhängare, och man kommer bland annat att mötas upp vid Stureplan nästa fredag klockan 12.30, och man uppmanar alla som kommer dit att klä sig i svart.

Idrottens Affärer-krönikören Dan Persson har tidigare varit kritisk till AIK:s satsning på årskortsförsäljning, det som fjolårets kampanj “Vi är inte Ni” syftade till att boosta. Den här kampanjen tycker Persson bättre om, men det saknas ändå någonting, säger han.

– En konklusion jag kan göra av det här är att jag ska ge fan i att äta lunch på Grodan nästa fredag (skratt).

– Nej, då. Det är ju bra att klubbarna gör saker för att öka intresset och hajpen inför den allsvenska starten. Men det som stör med just AIK att man någonstans är så introverta.

– Jag tycker att man vinklar sig för mycket åt hardcore-AIK:are. Jag tror att man skulle få mer lönsamhet om man försöker attrahera nya AIK:are istället. Man vänder sig till de som redan är väldigt mycket supporters. Då är det inte marknadsföring i traditionell bemärkelse, utan mer någon form av gruppgemenskap.

Kan man inte göra det också på samma gång?

– Jo, men det är fortfarande det här att man gör skillnad på lag. Jag tror inte på aktiviteter för att försöka skapa skillnader mellan olika lag, det är inte vad man långsiktigt tjänar på.

– Men den är bättre än fjolårets. Fjolårets blev förstås extremt olycklig också med tanke på att Helsingborgshändelsen kom tätt efter.

Vad för ekonomisk effekt en kampanj kan ge i förlängningen är svårt att svara på säger Persson.

– Det är väl bra att alla som stöder AIK kommer på matcherna. Sedan är lönsamheten generellt på sådan här marknadsföring är omöjlig att mäta och bedöma. Kostnaderna är säkert inte så stora, och går in under marknadsföringsbudgeten.

– Jag tror inte att det ger någon mätbar effekt kring sålda årskort, men jag tror ju inte heller att fler sålda årskort är bra. Om man tittar i årsredovisningen kan man ju se att deras stora satsning på årskort inte är lönsam, utan den kannibaliserar på lösbiljettförsäljningen. Nu är det här en bättre kampanj på det sättet, den riktar sig mer allmänt till publiken och inte på att försöka sälja årskort. Rent allmänt är det ju bra att man försöker skapa intresse och hajp inför säsongen och kring sina klubbar.

MISSA INTE –MER OM AIK: 
Allt om AIK – Gå till FotbollDireks AIK-sida
AIK-stjärnan pekas ut som allsvenskans största stjärna
KRÖNIKA: ”AIK har massor att hämta i år”

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETER OM SVENSK FOTBOLL!
TWITTER
FACEBOOK
INSTAGRAM

ELITEFOOTBALLSveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: