FD SPECIAL: Bajen toppar i säsongskortsrace – AIK:s överraskande låga placering

Säsongskortsracet inför nästa års allsvenska är i full gång. FotbollDirekt har tagit fram de senaste siffrorna för sex storklubbar. Det är alltjämt Hammarby i topp – de regerande mästarna AIK hittar vi först på en fjärdeplats.

De senaste åren har publikfajten trappats upp och förra året var det tajt i publikligan mellan Hammarby och AIK.

Nu har de första indikationerna kommit kring hur tabellen kommer att sluta i år – nämligen antalet sålda säsongskort.

Här nedan följer de dagsfärska siffrorna kring topp 6.

1. Hammarby

Aktuell siffra: 13 086 sålda kort
Målsättning: 16 000 kort

Kommentar:
Hammarby har stått ensamt på tronen som publiklag nummer ett i Sverige efter comebacken i allsvenskan år 2015, ja även sista säsongen i superettan 2014. De har egentligen varit ganska ohotade däruppe i toppen, men i fjol kunde AIK med två 50 000-matcher i ryggen (varav en mot just Hammarby) verkligen utmana. Inför sista omgången var det riktigt nervigt. Bajen kunde till slut avgå med segern men det skilde bara 15 åskådare i snitt mellan de två rivalerna till Hammarbys favör.

I år ligger Bajen åter i topp och har en tydlig ledning upp till de andra. Det trots att föreningen fortfarande inte att har släppt försäljningen för allmänheten – endast förnyelser av gamla årskort så här långt.

2. Malmö FF

Aktuell siffra: 9 800
Målsättning: Vill slå rekordet från 2017 som var drygt 13 000 kort

Kommentar:
Malmö har en av de bästa allsvenska arenorna, ska snart in i Europa League-slutspel mot Chelsea och klubben fortsätter att leverera imponerande siffror kring antalet sålda säsongskort. Nära spräcka vallen på 10 000 sålda och rekordet på 13 000 säsongskort känns inom räckhåll.

3. Djurgården

Aktuell siffra: 7 100
Målsättning: 10 000

Kommentar:
Djurgården hade ingen supersäsong rent publikmässigt förra året – på hösten ekade Tele 2 ödsligt tomt i en del matcher. Detta är något klubben verkligen vill ta tag i inför kommande säsong. Den aktuella siffran på 7100 är imponerande och inte minst överraskande att man ligger före AIK. Haft 10 000 sålda innan säsongsstart som målsättning i många år – sker det i år?

4. AIK

Aktuell siffra : 7 011
Målsättning: 12 000

Kommentar:
AIK har jackat upp sin marknadsavdelning de senaste åren med en rad fyndiga kampanjer och dylikt. När det gäller sålda årskort så ligger klubben i fas. Föreningen ligger till och med lite före säljplanen och har sålt 1500 kort fler än vid samma tidpunkt i fjol. Gnaget har stor förväntan om att målet på 12 000 sålda kommer att uppnås.

5. IFK Norrköping

Aktuell siffra: 5 573
Målsättning: Över 7 000

Kommentar:
Nyförvärven Christoffer ”Totte” Nyman och Sead Haksabanovic verkar betala av sig på supportersidan. Det är imponerande siffror som pumpas ut från Peking. Visst ska klubben kunna nå målet på 7000 sålda kort.

6. IFK Göteborg

Aktuell siffra: under 5 000 (vill inte kommunicera exakt siffra)
Målsättning: 6 000

Kommentar:
Blåvitt har generellt haft en nedåtgående trend de senaste två-tre åren. Målsättningen är att stoppa blödningen – att vända trenden. Klubben kommer att göra en massa förändringar som vi inte kommer att se resultatet av förrän 2020. Föreningen har varit 30 procent plus på Kommandobryggan (ståplatsläktaren) men släpar lite efter med de röda sektionerna. Ambitionen för Blåvitt blir att återigen nå 6 000 sålda kort vilket klubben tror starkt på.

PEDER VENSETH

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: