”Hammarby är identitetsmässigt starkast – AIK:s är mindre samlad”
PODCAST. I senaste avsnittet av podcasten ”Frispark” tar FotbollDirekts journalist Mårthen Bergman tempen på den allsvenska fotbollen. Podcasten gästas av PR-konsulten Simon Strand som ger oss en unik inblick i hur de allsvenska klubbarna jobbar med marknadsföring och PR.
– De som är identitetsmässigt starkast är väl Bajen, säger han i podcasten.
Simon Strand är PR-expert och ligger bakom flera av AIK:s hyllade kampanjer de senaste åren. I senaste avsnittet av podcasten ”Frispark” berättar han om hur han ser på kommunikationen, marknadsföringen och PR-arbetet i de allsvenska klubbarna.
– De som är identitetsmässigt starkast är väl Bajen. AIK:s identitet är mindre samlad och det har varit en ganska stökig tid senaste året, åren eller decenniet, säger han.
Han menar också att Hammarby på ett sätt är lite unikt när det kommer till identiteten.
– Bajen har dessutom gjort det så smart för sig att ju sämre det går desto starkare blir identiteten. Det är en väldigt bra konjunkturutjämnande åtgärd.
– Samtidigt är det kanske inte så, det är lite paradoxalt på något sätt eftersom att de också har haft en ganska stark medgångsidentitet de senaste året. Men det finns någon romantik kring Bajen som är väldigt stark. Det är distinkt, tydligt och funkar för de. Det är inget att orda om.
Han jämför med klubben han själv håller på – och till och från jobbar för.
– AIK har ett ganska stort jobb att göra där i ”vad är AIK”. Där tycker jag Bajen är tydligare. Vi (AIK) har jobbat mycket med kortsiktiga slogans och kampanjer men kanske inte definierat oss själva tillräckligt tydligt och långsiktigt på ett överordnat plan.
Den här artikeln handlar om: