Paradoxen: Publikstopp kan lyfta Bajen mot rekord

Hammarby har sålt nästan 15 000 säsongskort – och det tickar fortfarande på.
Att köpa säsongskort är med största sannolikhet enda chansen att få se en Hammarbymatch på plats i år.
Det stora stödet ser ut att återigen rädda Bajen ekonomiskt. Och säsongskorten kan komma att nå rekordnivå, 16 000. 
– Om man börjar närma sig september, oktober och vi får beskedet att ”nu får ni ta in 15 000”. Då tror jag att de där sista platserna ryker upp till 16 000, som vi har som tak, säger Hammarbys vice vd Markus Nilsson.

I fjol kom covid-19 som en total överraskning. Inte i år. Nu har alla klubbar redan från start fått ställa in sig på ett osäkert läge, där man inte vetat hur mycket publik man får släppa in.

Har man ens en publikbudget i år? Hammarbys vice vd Markus Nilsson berättar att klubben hade en ursprungsbudget som sattes i november. Men den har nu fått revideras.
– Budgetarbetet generellt; där lade vi först och främst en vanlig budget för ett vanligt år. Sedan gör vi undantag från den, givet läget så som vi trodde det skulle bli ungefär, en kvalificerad gissning, säger Nilsson till FotbollDirekt.se. 

– När det gäller publik så hade vi ursprungligen budgeterat med 5 000 i publik från att allsvenskan skulle starta, fram till augusti någon gång. Och att det därefter skulle bli runt 15 000 och över. Så det var ungefär vad vi hade planerat för. Men det blev inga 5 000 i allsvenska premiären. Sedan får man göra prognoser utifrån vad läget är. Budgeten är satt, sedan så gör vi en prognos när vi vet mer än vad vi visste när vi lade budgeten i november. Så det är ungefär så det funkar. 

– Sedan då beroende på prognoser så får man vidta åtgärder: Spara kostnader, eller dra in mer pengar i andra änden, för att balansera upp det där.

I och med att så många köpt säsongskort så är det svårt att säga vad man kommer förlora ekonomiskt utifrån den ursprungliga prognosen, menar Nilsson.
– Om vi inte hade sålt några säsongskort hade det gått lite lättare att räkna på. Men vi har sålt ungefär 15 000 säsongskort. Så det blir mer en fråga om hur många av de som köpt säsongskort som vill ha tillbaka pengar för de matcherna de inte har möjlighet att gå på. 

– Så det är lite utifrån det vi planerar. Även om vi hade fått ta in 15 000 så hade inte det gjort någonting annorlunda intäktsmässigt som läget är nu. Mer än att vi riskerar tappa intäkter som vi redan hade räknat in. 

– Vi har räknat intäkterna på säsongskorten, det som har kommit in. Sedan gör man en uppskattning av hur många som kräver pengar tillbaka. Sedan får man laborera lite kring det. Vi har lite information kring hur det såg ut förra året med återbetalningar. Så får man göra ett antagande utifrån det. Och sedan balansera när man utfallet på det. 

– Om det blir bättre än man trodde, dvs att färre kräver pengarna tillbaka, så är ju det superbra. Men om det blir fler som kräver tillbaka pengarna än vad vi tror, då får man hitta åtgärder för det helt enkelt.

Utifrån hur det såg ut förra året, det blev ingen stor smäll... det var en stor majoritet som valde att inte kräva pengarna tillbaka? 
– Så var det. Och det var till största del det som räddade vår ekonomi förra året. I år har vi gjort så att man får kräva återbetalning efter respektive match nu. Förra året var det att man gjorde det efter hela säsongen var spelad.

– Så vi ser en liten trend nu kring läget. Att det är runt 10 procent som kräver pengarna tillbaka. Det är en bra siffra för oss, utifrån våra prognoser.  

Så som ni gör nu, har man lite mer kontroll över det? 
– Precis, vi har bättre koll. Det blir lättare för oss planera om vi ser en trend. Snarare än att gissa under hela säsongen. Nu visste vi lite förra året i och med att vi hade en kampanj där, "Jag står kvar"-kampanjen. Där folk fick aktivera sig på förhand. 

– Med det underlaget kunde vi planera ganska bra även förra året, även om man gjorde återbetalningskravet efter säsongen. Vi visste trots allt ganska mycket även förra året. Men nu vet vi lite match per match hur det går.

De hemmamatcher ni haft, ser ni några trender mellan dem i hur många som kräver pengar tillbaka? 
– Vi har haft tre hemmamatcher så här långt, det ser ungefär likadant ut i alla. Det är marginella skillnader. 

Säsongskortsförsäljningen är ännu inte stängd. 16 000 är taket och Hammarbys rekord sedan tidigare.
14 862 är sålda i nuläget. 
Hammarbys biljettansvarige Josefine Gasslander berättar för FotbollDirekt att det faktiskt fortfarande säljs en del säsongskort. Det finns inget spikat datum för när säsongskortsförsäljningen stänger i år. 

De som har köpt säsongskort är de som i nuläget i alla fall har en chans att få se en match på plats (genom lottning), och med den stora volymen kort som sålts så kan det förbli så. 

Säsongskortet har blivit hårdvaluta nu... som läget är nu, det är ganska osannolikt att ni säljer en enda lösbiljett om säsongarna går före? 
– Ja... man spekulerar fortfarande kring publik under året. "Hur mycket blir det, och när det blir mycket, vad är det"? Blir det runt 15 000 som man kommer få släppa in på Tele2, då är ju säsongskorten verkligen hårdvaluta. Då kommer det inte bli någon lösbiljettförsäljning. Det är väl det som gör att det tickar på lite grann ändå, fortsatt. 

– Sedan är det klart; om läget klarnar upp, att man börjar närma sig i kanske september, oktober... och att vi får beskedet att "nu får ni ta in 15 000". Då tror jag att de där sista platserna ryker upp till 16 000, som vi har som tak.

Ni har det upplagt så fortfarande att det är ett säsongskort med 15 matcher man betalar för... 
– Just nu så är det så. Sedan beror det lite på hur det går framåt. Vi har resonerat lite kring det där. Men i och med att man kan begära återbetalning för de matcherna man inte kan se så balanseras det. 

Det blir lite orättvist mot dem som köpte i vintras med rabatter för de som köper i höst...
– Ja exakt. I och med att man kan få tillbaka pengarna för matcherna man inte går på... det balanserar ut det hela. Men det är bara att konstatera att 90 procent av de som köpt säsongskort, de är nöjda med att ha stöttat klubben. Även om de inte får gå. De vet att det är viktigt för oss, de här intäkterna. 

Det finns de som tror att om nuvarande publikläge pågår mycket längre till, så kommer det skada intresset för allsvenskan. Medan andra tror att abstinensen gör att intresset kommer explodera när det väl är normalläge. Vad tänker du kring det, utifrån ett Hammarbyperspektiv?
– Det är nog lite båda delar. Jag tror att människors beteende generellt kring stora folksamlingar... det är väl rimligt att tro att det förändras för en del människor efter en sådan här pandemi. Men det är bara en riktig gissning, utifrån ett personligt perspektiv. Sedan är det klart att det uppdämda behovet av att få se live-evenemang generellt, gå med folk och att det inte är fyra och fyra och allt vad det är... det kommer också tippa över åt andra hållet. Så det är nog lite blandat. Men vi har starkt stöd redan från början. 

– Det är svårt att säga, antingen det ena eller det andra. Jag tror det går lite åt båda ändar. För många kommer det vara det största som har hänt, att få gå på fotboll igen. Medan andra som kanske är lite längre i från oss är lite mer restriktiva. Eller att man har personliga skäl att fortsätta vara restriktiv, även om restriktionerna lättas upp.  Det är högst spekulativt. Det är ingen som vet hur det här kommer att bli. Om det inte är någon som har frågat en stor mängd människor, och det kan man säkert göra så småningom.

Oavsett, det stöd ni fick redan i fjol vinter med alla som stod kvar... vad säger man om det?
– Ja vad ska man säga. Det är sjukt egentligen, på många nivåer. Vi snackar ju så mycket pengar också. Nej, vad ska man säga, det är helt fantastiskt. Sedan att det fortsätter ett år till i princip oförändrad takt. Det är nästan ännu otroligare. Det säger mycket om kraften som finns i supporterskapet och det kollektivet. 


Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: