Hammarbys gest till supportrarna: “De har backat oss rejält”

Stockholmsrivalerna AIK och Djurgården säljer årskort i ett högt tempo.

Men Hammarby väljer att avvakta en bra bit in i 2022. Här är förklaringen samtidigt som AIK närmar sig 10 000 sålda. 

Ändå siktar Bajen på att sälja slut allt – och därmed slå årets siffra.

– Vi har av respekt för våra trogna säsongare valt att inte göra några prisökningar på säsongskorten, säger Matilde Tamm, som är biljettansvarig för Hammarby.

FotbollDirekt har tagit tempen på några av Sveriges största publiklag inför nästa säsong. Trots att allsvenskan nyss avslutades är det redan flera klubbar som börjat sälja årskort i rask takt.

Bland annat har AIK sålt över 9000 säsongsbiljetter, och Djurgården passerade nyligen 8000. Hammarby har dock valt att avvakta. Bajens förnyelseperiod startar först den 18 januari nästa år, och den allmänna försäljningen inleds så sent som den 11 mars.

Malmö FF har också valt att vänta med sin allmänna försäljning (start 1 februari), men hos de regerande mästarna kan åtminstone supportrarna förnya sina årskort ifall de vill.

Hammarby har sålt flest säsongskort, flera år i följd. Hur kommer det då sig att Stockholmsklubben väljer att avvakta?

– Genom åren har våra försäljningsperioder varierat av olika anledningar, ibland startar man tidigt för att man är i behov av ett starkt kassaflöde mot slutet av året, säger Matilde Tamm, som är biljettansvarig.

– Vi har en stabil ekonomi i klubben idag och planerar utifrån för vad vi tror är bäst ur ett helhetsperspektiv. Vi tycker att det är bra med ett uppehåll efter avslutad säsong så att våra supportrar får återhämta sig, kolla lite vintersporter och sen få tillbaka suget efter fotbollen igen innan det är dags att förnya sina säsongskort. 

Finns det någon annan tydlig fördel med att öppna upp sent?

– Vi har inte kunnat se någon skillnad, varken positiv eller negativ, på att starta tidigt eller sent så det finns inga särskilda anledningar att börja extra tidigt exempelvis.

Ni sålde omkring 15 000 inför 2021. Vad är målsättningen inför nästa säsong?

– Det stämmer, 15043 för herr och 1236 för dam såldes i år. Målsättningen är att återigen nå taket på 16 000 på herr och även nu 1600 på dam inför 2022.

Kommer något annat skilja sig med er försäljning i år jämfört med tidigare?

– Vi har av respekt för våra trogna säsongare, som backat oss rejält de här senaste två säsongerna, valt att inte göra några prisökningar på säsongskorten. I vanliga fall brukar det ske en typ av indexhöjning med någon procent från en säsong till en annan men priserna från 2021 kommer vara intakta i princip över hela linjen.

TV: Allsvenskans bästa lag 2021:

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: