PÅ FD: HAN ska sälja allsvenskan – och han älskar Malmö FF
FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Med stor erfarenhet från sponsringsbranschen kliver Mikael Jiffer in som ny marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet som nu går på offensiven.
U21-hjältarna är en stor del av svensk fotbolls framtid nu när försäljningen ska öka. Håkan Sjöstrand börjar få upp farten som fotbollens nya generalsekreteraren.
Det är han som står bakom rekryteringen av Mikael Jiffer vars entré är en konsekvens av en omorganisation. De känner varandra väl eftersom Jiffer ofta var anlitad av Ica där Sjöstrand tidigare var marknadsdirektör.
Ny organisation
Camilla Hagman sa upp sig i augusti som kommunikationschef efter tre år. Hon och Sjöstrand hade då skapat en ny organisation och inrättat en avdelning för kommunikation och en för marknad. Så som förbundet var organiserat innan Hagman tillträdde 2012.
Camilla Hagman blir kvar på sin tjänst till 1 februari 2016. En månad innan börjar Mikael Jiffer sitt jobb som marknadsansvarig.
Förändringarna på förbundet ingår i ambitionen att minska antalet tjänster och spara drygt 10 miljoner kronor. Vid Arenagatan nära Friends Arena har personalstyrkan vuxit kraftigt och består nu av över 100 personer.
Med stor erfarenhet
Som Håkan Sjöstrand har uttryckt det till Fotbollskanalen:
– Det finns några uppenbara skäl till föröndringar, dels det ekonomiska läget och vi måste få till en bättre lönsamhet, dels handlar också om att jobba med en kulturförändring och att kompetensväxla så vi har rätt kompetens för att ta fotbollen till nästa nivå.
– Vi måste också få upp kommunikationsfrågorna högre på agendan. I synnerhet när intresset och engagemanget är så stort runt fotbollen.
Marknad ska alltså jobba mer målinriktat med försäljning och PR. Och då är Mikael Jiffer en person med erfarenhet så det räcker och blir över.
– Det känns otroligt bra. Han kommer att ta vår verksamhet till en helt ny nivå, säger Håkan Sjöstrand till Dagens Media.
Sa ja direkt, nästan
47-årige Mikael Jiffer är en välkänd profil inom sponsringsbranschen. Han har jobbat på Jämterud Jiffer & Partners, Mindshare Performance och Sponsor Strategi Sweden och är ytterligare några månader vd hos JJP/PS Live and Posterscope.
– När det här dök upp kändes det som att jag kunde säga ja i princip direkt. Men det är klart att det har varit en process sedan jag första gången blev kontaktad av en headhunter.
– Men för tre veckor sedan kom beskedet.
Det var efterlängtat och han är mycket förväntansfull.
– Vi hade börjat diskutera min framtida roll här på bolaget så jag hade vissa alternativ, men egentligen fanns det aldrig något tvivel om att erbjudandet från förbundet.
Förflutet i MFF
Han säger sig älska fotboll och har ett eget förflutet som spelare – i Malmö FF.
– Det är min klubb, bekräftar han glatt.
Där spelade han in i tonåren.
– Brukar skylla på att knäna stoppade mig, men i själva verket hade jag väl inte tillräckligt mycket talang…
Han återvände till Stockholm och lockades till sponsringsbranschen.
– Faktum är att jag firar 20-årsjubiléum inom sponsringen. Så ett och annat har man varit med om…
Nu ska fotbollsförbundet dra nytta av det. Intäkterna ska bli större och det blir Mikael Jiffers uppdrag.
Thomas Ejderhov
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: