
IFK Göteborg hoppar av X: ”Fokuserar på kanaler som erbjuder störst effekt”
IFK Göteborg har nästan 90 tusen följare på X.
Nu avslutar ”Blåvitt” sitt konto på den sociala plattformen.
”Andra sociala medier än X erbjuder bättre förutsättningar för kommunikation, interaktion och kommersiell räckvidd”, skriver klubben, ironiskt nog, på X.
Video
Axel Norén om flytten från GAIS: ”Vi kom ingenstans”
Den sociala medie-plattformen X, tidigare känd som Twitter, har blivit en grundbult för att följa fotbollens värld. Fans, spelare och klubbar kommunicerar dagligen via X, men inte längre IFK Göteborg.
”Blåvitt” meddelar att klubbens konto, med strax över 87 tusen följare, kommer att avaktiveras.
”Under de senaste åren har plattformen genomgått betydande förändringar, både tekniskt och i användarupplevelse, vilket har påverkat räckvidd, engagemang och interaktioner i en nedåtgående riktning. Trots ett ökat antal följare har IFK Göteborgs inlägg nått färre mottagare och genererat lägre aktivitet, trots att olika innehåll har testats över tid”, skriver IFK Göteborg på X.
”Andra sociala medier än X erbjuder bättre förutsättningar för kommunikation, interaktion och kommersiell räckvidd – exempelvis vid försäljning av biljetter och merchandise.”
Klubben fortsätter:
”Det är mot bakgrund av detta och en analys över tid som IFK Göteborg har fattat beslutet att istället fokusera på de kanaler som erbjuder störst effekt och fortsatt utvecklingspotential.”
IFK Göteborg ligger på sjätteplats i allsvenskan efter 12 omgångar.
Den här artikeln handlar om: