Inte ens Zlatan ger garanti – även Bajen drabbas

Allsvenska klubbar står inför stora ekonomiska utmaningar.
Inte ens Hammarby klarar sig, trots den pr-succé och stora uppmärksamhet Zlatan Ibrahimovic ger. 
– Vissa branscher har drabbats otroligt hårt av varsel och permitteringar. Det är klart att sådant går före allt annat. Det behöver inte betyda att partnerskapet med Hammarby upphör för det, men det blir mer “on hold”, säger Hammarbys marknadschef Patrik Blomquist till FotbollDirekt.se. 

Över hälften av allsvenskans klubbar riskerar att hamna i allvarliga bryderier om den allsvenska premiären håller i sig fram till i höst. Idrottens affärers krönikör uppskattar att varje allsvensk omgång är värd omkring 15 miljoner, vilket vidare räknat totalt gör uteblivna på 120 miljoner fram till sommaruppehållet, detta utifrån att allsvenskan hade startat som tänkt i början av april.

Att situationen redan har blivit allvarlig märks inte minst genom att alla klubbar i vår högsta serie har permitterat personal, samt att det finns flera exempel där så väl spelare som ledning gått med på lönesänkningar.
I avsaknad av sportsliga värden vittnar även flera klubbar om oro eller hur sponsorer har svårt att fullfölja ingångna avtal.

Hammarby däremot har ensamt lyckats skapa sportslig PR – detta genom Zlatan Ibrahimovic delägarskap, hans upprepade träningar, samt matchspelet förra fredagen, har byggt en rubrikmängd som ingen allsvensk konkurrent är i närheten av.

Men trots den svenske superstjärnans inträde så har inte Bajen fått en extra krockkudde in i denna coronakris. Hammarby drabbas precis som allsvenskan i övrigt av sponsorer som tvingas se över sina utbetalningar. Men än så länge menar marknadschefen att inga sponsorer tvingats hoppa av. 

– Vi har ännu inte haft några sponsorer som lämnat oss på grund av corona. Vi håller en fortsatt aktiv dialog med våra sponsorer, säger Patrik Blomquist, Hammarbys marknadschef, till FotbollDirekt.se.

Är du överraskad att inga företag hoppat av?
– Jag upplever att vi har nöjda partners. Det är en relation vi byggt under lång tid och det känns som att alla är överens om att vi ska ta oss igenom den här tuffa tiden tillsammans, att vi ska komma ut på andra sidan ännu starkare. 

Som för många andra kom krisen olägligt. Blomquist menar att Hammarbys marknadssida hade medvind. 
– Vi var egentligen på gång inom alla våra affärsområden i Hammarby fotboll. 

Nu står saker och ting lite mer på paus. Men långtifrån allt, menar han. 
– Det är klart att det pågår diskussioner och samtal kring nya samarbeten. Man kan ändå diskutera tankar planer och målsättningar med nya samarbeten. Sedan kanske alla parter avvaktar i och med att verksamheten inte är igång. Det är svårt för båda sidorna att leverera. Det är väldigt lite rörelser i handel och i butiker. Man är så begränsad i vad man kan erbjuda.

– Vi kan ändå meddela vad vi kan leverera i normala tider och det är viktigt att hålla det igång så man har kort startsträcka när det väl är normalläge, säger Blomquist.


Så har Hammarby drabbats av försenade sponsorsutbetalningar? Svaret är ja. 
– Vissa branscher har drabbats otroligt hårt av varsel och permitteringar. Det är klart att sådant går före allt annat. Det behöver inte betyda att partnerskapet med Hammarby upphör för det, men det blir mer "on hold".

– Vi drabbas precis som alla andra. Men allas ambition är att fortsätta att samarbeta över tid också. Vi försöker hjälpa varandra, vi försöker hjälpa våra partners och våra partners försöker hjälpa oss. 

Finns det några exempel? 
– Vissa partners betalar tidigare, vissa kanske behöver ha hjälp att skjuta på sina åtaganden. Det blir en fördelning över året på ett annat sätt än normalt, säger han och fortsätter: 

– Många vill fortsätta synas och verka på olika sätt. I våra sociala hållbarhetsprojekt. På vår hemsida, på arenan och i våra sociala kanaler. Men att man kanske för tillfället behöver anstånd med sina betalningar. Medan andra partners har starkare ekonomiska muskler och kanske tar en starkare position just nu. Det är viktigt, det är ett givande och ett tagande.

Intersport är illa ute. Bolaget ni säljer era souvenirer genom. Hur ser ni på att er återförsäljare kan gå i konkurs och hur skulle det påverka er? 

– Det är för tidigt att säga. De genomgår en rekonstruktion nu. Men för vår del löper samarbetet på. Vår merch säljs i butiker och i webbshop precis som tidigare. 

– Jag kan inte uttala mig så mycket mer i den frågan. Det är leverantörerna som har en dialog med Intersport om det.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: