INTE slutsålt ännu – besvikelse hos Bajen: “Men tittar man nyktert på det…”
Två raka hemmamatcher utsålda – blir det en tredje i morgon för Hammarby? Helt säkert är det inte. Fortfarande finns närmare 4 000 biljetter kvar till matchen mot Åtvidaberg. Och det är viss besvikelse i Hammarbylägret.
– Vi har ju hoppats på utsålt nu, men vi är inte där än. Det är klart att man blir fartblind. Att man vänjer sig och att det uppstår en besvikelse, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Hammarby leder allsvenskans publikliga i överlägsen stil. Snittet från de två första hemmamatcherna är 28 938, nästan 8 000 mer än tvåan Malmö FF (21 093).
Och man kan vara på väg att sälja ut sin tredje raka hemmamatch, Åtvidaberg i morgon. Men det är ännu en bit kvar – på fredgseftermiddagen var drygt 26 500 biljetter sålda till matchen. Och här och var på supporterforum så kan man skönja en viss besvikelse.
Med tanke på att det är löningsdag i dag var förhoppningen att sälja slut på alla biljetter dagen innan match. Så blir det inte.
– Det rullar på lite grann. Det är ingen superrusning dock här sista två dagarna, även fast det är löning i dag, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
– Vi har en förhoppning om att det är en och annan som ska köpa i morgon på matchdagen. Så möjligheten att det blir slutsålt finns absolut. Vi har exempel från i fjol på matcher där det såldes 6 000 biljetter på matchdagen. Hemmamatchen mot Öster på sommaren till exempel.
Om det inte blir så att det blir fullt mot Åtvidaberg kan man ändå vara besviken? Nilsson kan på sätt och vis förstå fansen.
– Vi känner ju lite så också. Att man sitter och jämrar sig över att “bara” är 26 000-27 000 sålda. Eftersom målsättningen var slutsålt. Men tittar man nyktert på det så det ju fantastiska siffror. Det är ingen som kan ta det i från någon. Om det är 27 000, då är det fjärde raka matchen med över 25 000, om man räknar sista matchen i fjol.
– Vi har sålt över 20 000 i de två kommande mot Sundsvall och Halmstad också, och kommer det så många så är det 11 matcher med över 20 000. Och sedan är det Göteborg hemma efter det. Det är klart att man blir fartblind. Att man vänjer sig och att det uppstår en besvikelse.
Hur jobbar ni för att hålla i det här intresset som finns nu, att det inte planar ut?
– Det är lite komplext. Det är ju en situation som ingen varit i tidigare, så det finns inget annat exempel att utgå i från. Det finns förvisso klubbar som varit i den här situationen, men det finns ingen som lyckats hålla i det. Men en viktig del är att utveckla själva upplevelsen över tid. I morgon, det kommer ju kännas som att det är mer eller mindre fullsatt. Och det är stämningen och upplevelsen som du tar med dig från matchen, inte siffran som står på vår hemsida. Det är det som är prioriterat, att bibehålla den upplevelsen, för det är den som får folk kommer tillbaka.
– De här siffrorna vi har på försäljning med publikbarometer och annat, det triggar på något sätt inför matchen. Men det handlar också om vad du tar med dig därifrån. Kommer du upp på de här nivåerna när det över 20 000 så får man en känsla av att “här vill man vara”, “här händer det någonting”. De nya besökare som kanske aldrig varit på en match tidigare, de vill komma tillbaka när de fått vara med om något sådant.
– Sedan handlar det om att kommunicera, rikta sig mot olika målgrupper, det är lite kommunikationsnörderi. Vi vill upprätthålla en fortsatt ödmjuk framtoning, skilja ut oss från våra största konkurrenter. Vi ska särskilja oss, inte ta en riktning som inte är Bajen så att säga.
För Hammarbys marknadsavdelning så pågår arbetet med detta på längre sikt. Med den hajp som finns nu så har man råd att titta längre fram i tiden än vad som brukar vara det vanliga.
– Vi kan sitta ner och fundera över strategiska delar som man kanske inte har tid med annars. Det rullar på väldigt bra nu och våra fans gör ett fantastiskt jobb med att bidra till den här hajpen och hetsen kring biljettförsäljningen. Så den möjligheten har vi, och har vi inte tagit tillvara det om tre år så kanske vi inte har någonting för den här hajpen nu.
Den här artikeln handlar om: