Gnagets starka säljstart: “Alla möjliga typer av rekord”
Den allsvenska säsongen har nyss avslutats.
Men redan nu har AIK sålt uppemot 9000 årskort inför 2022.
Vilken succéstart – och nu siktar Gnaget högt.
– Med en vecka kvar till jul känns det som att vi har tid att gasa i årskortsförsäljningen, säger klubbens biljettansvarige Jakob Odmark till FotbollDirekt.
Den allsvenska guldstriden levde in i det sista. Ett Halmstad-mål hade skickat Lennart Johanssons pokal till Friends arena i Solna.
Men Malmö FF spelade till sist 0-0 i sin avslutningsmatch och därmed blev MFF mästare för andra året i följd.
AIK slutade istället tvåa, på grund av sämre målskillnad. Men redan nu har Gnaget börjat blicka fram emot nästa säsong.
Och det ser onekligen bra ut när det kommer till åskådare.
I går hade klubben sålt över 8600 årskort inför 2022.
Försäljningen för allmänheten öppnades under tisdagen - och på en dag sålde Gnaget över 2700 biljetter.
Försäljningen går med andra ord i en väldigt hög fart.
– Ja, det gör den sannerligen. Det är alla möjliga typer av rekord det här, så det är superkul, säger AIK:s biljettansvarige Jakob Odmark och fortsätter:
– Vi brukar oftast se en årskortsförsäljning som toppar och dalar. Vi brukar alltid få en hög försäljningstakt när vi öppnar förnyelsen och sen när man öppnar nyförsäljningen så är den hög, och sen när säsongen närmar sig så kommer det. Vid jul brukar det öka lite också. Men så här mycket och så här snabbt har vi inte riktigt haft. Den största pushen brukar vara någon månad innan säsongen startar.
Ni har ju marknadsfört er, vad jag har sett, mer än andra klubbar. Vad är anledningen till denna boom?
– Vi känner egentligen att vi ligger efter här. Vi brukar starta vår förnyelse en månad tidigare än i år. Allt blev förskjutet av olika anledningar och så. I år startade vi upp allt i början av oktober, tidigare har vi gjort det i början av september.
– Med en vecka kvar till jul känns det som att vi har tid att gasa i årskortsförsäljningen. Jag skulle inte säga att vi har generell taktik nu att vi har tidigarelagt det just i år.
Har förskjutningen av allsvenskan tillsammans med slutresultatet för laget gett en extra hajp kring årskortet?
– Absolut, jag tror generellt sett att vi efter två pandemipåverkade säsonger ser ett starkare sug att vara med och komma tillbaka till en normalitet igen. Och sen även resultatet såklart, vi var ju med och fajtades om ett guld in till visslan blåstes nere i Malmö i sista matchen. Det lämnade mersmak för många, kan jag tänka mig.
Odmark utvecklar:
– Sen tror jag personligen, vi hade ju lite annat upplägg på årskortet under 2021, där det var onumrerat och kostade ganska mycket mindre än tidigare år. I samband med det så sålde vi en del årskort när restriktionerna släpptes i somras. Då sålde vi till folk som inte hade årskort innan, som såg det som en ekonomisk bra chans att gå på fotboll när restriktionerna släppte. De har fått mersmak på att ha årskort och vill nu fortsätta ha det.
– Vi förnyar ju nu årskorten från 2020, de “vanliga” årskorten. Det vi märkte var att många som köpte årskort 2021, ställde frågan om att få köpa årskort även till nästa säsong. Det tror jag hjälper till att många fler har köpt årskort, efter att de har fått tycke för det.
Vad är målsättningen?
– 12 000 är målet. Det var det inför säsongen 2020 också. 2021 var ju lite speciellt. Men 2020 nådde vi inte riktigt upp till den summan. Vi sålde strax under 11.000 då. Så som det går nu så är vi minst sagt positiva till att nå dit.
Kan ni komma över 12 000?
– Det tror jag absolut. Vi sålde över 2000 kort igår, sen kommer det ju stanna av, men jag tror att det kommer sälja på. Jag tror vi kommer ligga väldigt bra till att komma över 12 000.
– Den där pushen som brukar komma när säsongen närmar sig, den kommer att komma. Och att då ligga så bra som vi ligger nu kan ge en rejäl skjuts.
– Det är så jag känner nu, men sen har vi haft nykortsförsäljningen i knappt ett dygn så vi får se var det här tar oss. Men det känns väldigt bra än så länge.
Vad tror du är den enskilt största anledningen till att ni har sålt så bra?
– Svårt att säga, men skulle tro att det är att folk är väldigt sugna på att få komma tillbaka till arenan fullt ut. 2021 började med noll personer på läktaren, sen hade vi åtta och blev mer och mer, tills vi hade fullsatt. Det lämnade en väldig mersmak att fortsätta på det.
AIK:s tillförordnade vd, Fredrik Söderberg, om gårdagens försäljningssiffror:
TV: Allsvenskans bästa spelare 2021:
Den här artikeln handlar om: