AIK etta i varumärkesrace på nytt – Djurgården slår MFF
AIK är allsvenskans varumärke nummer ett. Det är inte första gången man vinner detta när tidningen Sport & Affärer tillsammans med ett undersökningsföretaget Demoskop frågat svenska folket om vilka tre svenska idrottsklubbar som har det starkaste varumärket. Och AIK stärker sin position från det förra.
AIK har toppat sju gånger av de åtta år som undersökningen om varumärken och idrott har gjorts. På bilden så flirtar exempelvis AIK och Swedish House Mafia med varandra. Ett utspel som blev stort uppmärksammat förra hösten.
AIK får 20,2 procent av rösterna och vinner klart före Djurgården som slutat tvåa med 14,7.
Dif knappt före trean Malmö FF med 13,4 och där bakom Hammarby med 11,8. Där har ni toppen idrotts-Sverige.
AIK:s Jens T Andersson har tagit emot resultatet så här:
– Det är oerhört glädjande att AIK:s varumärke är i topp år efter år, säger Andersson till tidningen och fortsätter:
– Årets siffra var även en rekordsiffra sedan mätningarna inleddes. Nu ska vi jobba ännu hårdare 2019.
AIK:s siffra i fjol var 16,8 procent, Dif:s 13,7, Malmös 12,5 och Hammarbys 7,4. På det viset går dessa klubbar alla framåt sedan 2018.
Däremot förlorar IFK Göteborg i anseende. IFK förvisso ännu femma – men man backar från 14,1 till 10,8 procent.
Bakom Blåvitt placerar sig sedan ishockeyklubbarna Frölunda Indians, Färjestads BK, Leksands IF och HV71 innan nästa fotbollsklubb, IFK Norrköping, återfinns på en tiondeplats.
Den här artikeln handlar om: