JUST NU: Krisande Blåvitt tar krafttag – slåss för tung kassapjäs direkt
I dag kommer rapporter om hur AIK har sålt 40 000 till lördagens cupderby mot Hammarby. Nu vill ett Blåvitt i kris ta krafttag från sitt håll och satsar hårt på ett utsålt Gamla Ullevi i hemmapremiären.
– Målsättningen är utsålt. Vi ska göra allt för att lyckas och bygga en hausse direkt, säger i dag IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad till FotbollDirekt.se.
Negativa rubriker har vintern igenom välvts upp kring IFK Göteborg. Eviga rubriker om Lasse Vibes vara eller icke vara liksom hur ett icke namngivet stjärnnamn varit på gång i flera veckor utan att någonting har hänt.
Jämte ”mister X-följetongen” så kom i går Blåvitts årsbokslut som visar upp ett tungt ekonomiskt bakslag för 2014.
Molokna representanter för IFK Göteborg har mött media och fått stå där inringade och ta emot hård kritik.
Men trots det hårda rådande klimatet så kraftsamlar nu Blåvitts ledning. Nu är en ny kampanj lanserad där biljetter nu säljs för halva priset till hemmapremiären mot Åtvidaberg den 5 april – detta under tre olika tolvtimmarsperioder. Allt för att sälja 18 400 biljetter.
– Målsättningen är att sälja slut. Vi kommer ha som tre kampanjraketer under tolv timmar. Vi har redan sålt 1 000 biljetter till premiären efter första försäljningsdagen till vår hemmapremiär. Tidigare år har sådana dagar i stort sett gått spårlöst förbi, säger IFK Göteborgs marknadschef till FD.
Men det är ett Blåvitt under press med ett nyberättat resultat som visar upp en smäll på -10 miljoner kronor.
Med det blir närmaste veckorna känsliga fram till den allsvenska premiären.
– Det är klart att det är ju en balansgång för hur långt man kan dra det, medger Andrej Häggblad om de halverade biljettpriserna för ståplats.
– Man löper risken att urvattna produkten. Det här är ingenting man får göra för ofta. Men samtidigt så har vi genom åren varit f ö r försiktiga med sådana här kampanjer. Vi måste också kunna göra så här i bland, precis som andra klubbar.
– Vi måste våga. Vi ska titta på som exempel reseindustrin och dynamiska priser och hur biljetter där säljs efter tillgång och efterfrågan.
På årskortsvis går emellertid IFK Göteborg åt rätt håll. I nuläget är 4 800 årskort sålda, en uppgång med fem procent mot samma tid i fjol. Målsättningen är att nå upp i mellan 6 500-7 000.
Den här artikeln handlar om: