Kritiken mot Norrköpings styrelse – ”Ingen världsmästarklass”
FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED SVENSKA FANS
IFK Norrköping vill in i toppstriden igen. På slutet tyngs emellertid Peking av svaga resultat. Ny förlust i helgen – mot Hammarby. Jämte kommer i dag kritik mot ledningen och krav på bättre ekonomiskt resultat.
Jordan Larsson och Simon Thern. Bland det största Norrköping gjort på transfermarknaden över hela 2000-talet. Ordförande Peter Hunt valde till sist, efter flera års hård kritik, att öppna för en större Norrköpingssatsning.
Sportsligt hoppas nu Norrköping kunna svänga resultatraden 1-3-6 nedåt igen.
En till stora delar stark vinter och jämteligen god kritik visar också att det finns täckning för att våga tänka så.
Dock så har resultaten allt eftersom vikit, senast 2-3 mot Hammarby – och innan dess ett tidigt respass ur Svenska cupen.
Där till riktas nu i dag kritik från SVENSKA FANS redaktion för Norrköping och krönikören Torkel Omnell.
Detta trots att IFK trots allt visade upp en vinst för 2017 på cirka 18 miljoner – men detta med hjälp av flera tunga spelarförsäljningar.
”Nu bara en rad i bokslutet som irriterar och oroar”.
”Siffror som jag efter guldsäsongen hade trott skulle växa kraftigt.
Jag pratar om sponsor- och marknadsintäkter. Eller snarare uteblivna sponsor- och marknadsintäkter.
Här är klubben långt efter hyggligt jämförbara klubbar som till exempel Örebro SK.
Att Örebro drar in mycket mer än IFK Norrköping är en gåta. Då har ändå ÖSK stenhård kamp på marknadssidan av hockeylaget Örebro som spelar i högsta serien”.
Han fortsätter:
I en färsk och intressant artikel på www.kamraterna.net är IFK Norrköpings kassör Kjell Jonsson Branzell ärlig:
”Vi måste bli bättre på marknadssidan”.
”Vi måste bli världsmästare utanför fotbollsplanen”
Branzell konstatera vidare att intäkter från ”fotbollsverksamheten” har minskat från 68 miljoner kronor 2016 till 58 miljoner 2017:
– Det innefattar ju intäkter från sponsorsidan, från publik, TV-avtal och SEF-pengar. 2016 hade vi Champions League-kval och fick mycket därifrån. Därför har den gått ned med 10 miljoner kronor.
Kamraterna: Tittar man på till exempel Örebro SK så har de mycket högre sponsorintäkter än vad IFK har, även om städerna är jämnstora. Hur ser du på det?
– I den här regionen som vi pratar om, Östergötland, där ska vi ha mer intäkter. Punkt slut. Det ska vi bli bättre på. Vi måste upp för att kunna jämföra oss med vilken stad som helst.
SVENSKAFANS krönikör fortsätter:
”Med tanke på att klubben haft ett väldigt gynnsamt läge och vunnit guld 2015 och slutat trea 2016 borde varumärket vara långt mycket mer värt”.
”Själva insatsen på marknadssidan är långt ifrån världsmästarklass, snarare division I-nivå.
Det förvånar”.
HÄR – LÄS HELA KRÖNIKAN OM ORON FÖR NORRKÖPINGS MARKNADSSIDA – PÅ SVENSKA FANS!
Den här artikeln handlar om: