Närmar sig AIK – snabb ökning för både Bajen och Djurgården
AIK har sålt årskort i ett rasande tempo och redan nått 8 000 årskort. Nu har det rasslat till även i Djurgården och Hammarby – som kvickt närmar sig rivalen. I förra veckan bekräftade Djurgården att man går mot rekord i antal sålda säsongskort.
Det må vara mitt i vintern men Stockholmsfotbollen säljer i det närmaste bättre än någonsin. AIK, Hammarby och Djurgården redovisar just nu siffror på en mycket hög nivå.
Inledningsvis startade AIK i överlägsen stil, hjälpta av en tidigare säljstart, men börjar nu alltså hinnas upp av sina båda ärkerivaler.
Blåränderna hade i förra veckan sålt cirka 6 000 plåtar, vid senaste uppdateringen är nu 7 000 sålda och målet är att nå 10 000. Guldeffekt alltså.
2019 landade svenska mästarnas publiksnitt på 15 958.
- Att ta guld, tillsammans med hårt arbete och nya marknadsföringsstrategier har fallit ut väl, säger Tomas af Geijerstam till Djurgårdens hemsida.
Även hos den grönvita konkurrenten Hammarby börjar det hända grejer. Den senaste noteringen 3 800 har nu ökat i rask takt och på måndagskvällen var siffran 5 310. Inför säsongen 2019 sålde Bajen närmare 15 000 årskort och till nästa säsong hoppas man sälja ännu fler.
– Vi siktar på att sälja 16 000 säsongskort 2020. Det har aldrig hänt tidigare för oss, sade Josefine Gasslander biljettansvarig i Hammarby till FD.
Publiksnittet den gångna säsongen var hela 24 232 och det innebar en seger i publikligan.
Både Djurgården och Hammarby börjar snabbt närma sig AIK som nått 8 000 sålda säsongskort, en rekordnotering vid den här tidpunkten (i slutet av november var siffran 7 000). AIK:s mål är att nå 12 000. Inför 2019 var siffran 10 723. De svartgulas hemmasnitt 2019 var 18 969.
– Vi har jobbat hårdare med digital marknadsföring. Där har vi blivit bättre, helt klart. Vi har även försökt arbeta mer effektivt gällande informationen som går ut via e-post, förklarade Fredrik Söderberg då för FotbollDirekt.
Den här artikeln handlar om: