PÅ FD: Träffar tungviktare – ”Otroligt viktigt för Djurgården”
Djurgården träffar toppar inom näringslivet på kommande ”History Marketing Summit”. Dif inbjudna tillsammans med Wallenbergföretag och amerikanska filmgiganten Pixar.
– Otroligt viktigt för Djurgården att synas i sådana här sammanhang. Det är så här vi ytterligare bygger vårt varumärke, menar ledamoten Pelle Kotschack för FotbollDirekt.se.
Internationellt så är de största klubbarna stora industrier och sköts som storföretag. Miljardomsättning är vardag.
I Sverige är det ett sus och dus som är långt bort.
Malmö FF med ett eget kapital på 450 miljoner kronor är det mest lyckade exemplet men där ingen i övrigt omsätter över 200 miljoner kronor.
Närhet mellan svenska storklubbar och näringsliv är i dag inte alls som internationellt och svenska klubbar är i dag för små för att kunna drivas som motsvarande storföretag.
Men flera svenska klubbar jobbar hårt på att på ett avgörande vis växa finansiellt genom inte minst transfers och Europaspel.
En klar brist i jämförelsen med företag inom näringslivet är marknadsföringsresurser.
Några stora budgets att leka med för att synas med finns helt enkelt inte.
Nu är Djurgården inbjudna till ett stort evenemang med flera inflytelserika företags närvaro, från Wallenbergsfären och amerikanska Pixar.
”History Marketing Summit” på torsdag på Nalen. Stockholmarna ska hålla föredrag om sin historia genom hedersledamoten Pelle Kotschack i Djurgården Fotboll.
En ny möjlighet för ett historiskt förmöget Dif med ett eget kapital kring 100 miljoner kronor.
– Vi är skitstolta att vara inbjudna. Det ligger ett stort värde att få synas så här och få fortsätta att göra det, säger DIFs hedersledamot Pelle Kotschack till FD.
– Det handlar om marknadsföring. Det finns att lära av näringslivet som ju förstås har resurser svenska toppklubbar kan drömma om. Men marknadsföring kommer i framtiden att mycket handla om förmågan att berätta ett företags historia. Där tror jag idrotten kan lära näringslivet. Det är också just därför Djurgården är inbjudna och hur man imponerats av oss och vårt arbete på det viset.
– Det handlar på sikt om fantastiska möjligheter. Jag vet ju själv vilka ytterligheter det handlar om med tanke på att jag i 25 år var marknadschef på Svenska spel med miljardomsättning. Och nu jobbar i en verklighet i dag med helt andra pengar.
Att förena kommersiella värden och ta svenska klubbar närmare som exempelvis danska FCK och miljardomsättning – spräcka den vallen för en svensk klubb, det arbetet är omfattande och går långt in i framtiden.
– Det går men arbetet börjar med att visa en klubbs eller ett företags historia. Det är som när jag och min gode vän Christian Bönnelyche hämtar och skjutsar flera av våra äldre legendarer så att de i äldre ålder ska vara ihågkomna. Det är där och så ett varumärke byggs upp på ett avgörande vis.
– Att få synas i ett sådant här sammanhang handlar förstås om att ta steg mot att öka kännedomen om Djurgården som varumärke. Internationella klubbar som är som mest framgångsrika är välkända av människor och konsumenter långt utanför sammanhanget man verkar i.
Den här artikeln handlar om: