PÅ FD: Trend inte död – ”Men förstår att AIK-fans inte gillar United”

Under många år har internationella storklubbar kommit till Sverige på uppvisningsturnéer I sommar däremot tomt – frågan är om det är vikande publiksiffror och hardcorefansens protester som satt stopp?
– Nej, vi vill göra om det igen men det är lite mättat just nu och jag förstår att som exempelvis AIK-fansen inte gillade Man United-matchen – jag fick erbjudande om att arrangera just den matchen men tackade nej, avslöjar i dag Affe Akbari för FotbollDirekt.se.

Europas giganter har hovrat över Sverige över många svenska somrar. Manchester United, Man City, Barcelona, Arsenal, PSG och Milan, för att nämna några.
Många publikfester har kommit och gått i Malmö, Göteborg och Stockholm. Men från toppsiffror på över 40 000 så har pubilksiffrorna gått tillbaka och nyhetens behag ser ut att passerat.
Sommaren som har gick har som exempelvis inte innehållit några internationella storklubbar på svensk mark som exempelvis förra året med Man City mot Arsenal och Man United-Galatasaray.

LÄS: ”INGEN SUPERMATCH PÅ ULLEVI – VILL ISTÄLLET TILL STOCKHOLM

Matcheventmakaren Affe Akbari är mannen bakom internationella uppvisningsmatcher och har hittills stått bakom närmare 15-talet större matchavtal med Europagiganter.
– Nej, trenden är inte död. Det gav tillräckligt förra sommaren för att göra det igen. Däremot är det lite mättat just nu. Har som exempelvis United varit här så får man kanske vänta i några år för att bygga upp ett sug igen, säger Affe Akbari, vd, från eventföretaget Sport och Evenemang till FotbollDirekt.se.

– I sommar har internationella klubbar prioriterat Finland, Norge och Island (Man City-West Ham som blev utsåld) som inte har haft lika många sådana här matcher som Sverige. Det är klart att det blir en mättnad om som exempelvis United återkommer 2-3 gånger på fem år.
– Men vi kommer att göra det igen. När vi ser en spännande kombination som vi tror går att sälja in så kommer vi att satsa. Vi tittar hela tiden på möjligheter och det här är inte dött, det handlar mest bara om tajming och det har inte funnits den här sommaren.

LÄS: TELE 2 ARENA RÄCKER INTE FÖR ATT PETA GÖTEBORG FRÅN TRONEN

Så uteblivna matcher denna sommar handlar inte om att Man City och Man United genererade minussiffror i fjol?
– Nej, vi räknade hem båda dessa matcher. Totalt sett gjorde vi det. Det var lite mindre än tidigare men vi räknade totalt sett hem det., förklarar Akbari och fortsätter:
– Nej, det var inget misslyckande. Man måste ju ställa sig frågan så här: Är det ett misslyckande om det kommer över 30 000 åskådare till en arena som tar kanske 40 000? Och med biljetter som kostar 500 kronor.? För mig är inte det mättat. Men det är klart att samtidigt ska man komma i håg att Norden i början var eftersatt marknad för internationella klubbar och uppvisningsturnéer men är det inte längre – så det är klart att viss mättad uppstår, samtidigt som det blir allt tuffare att få topp-10-klubbar med många länder som konkurrerar om att få bli ett stopp på deras turneér.

Men trots att Akbari verkligen varit mannen bakom den här typen av uppvisningsmatcher så har han aldrig gjort något med en svensk storklubb inblandad. Det vill säga MFF-Milan, Hammarby-PSG eller AIK-Man United har han inte stått bakom.
– Nu var MFF och Zlatan självsäljande och unik men i övrigt är det allt som oftast förenat med för stor risk och hur klubbarna själva är rädda för att ta någon ekonomisk risk, säger han och funderar: Och det förstår jag. Jag har full förståelse för det.

Hur ser du på som exempelvis delar av AIK-fansens kritik när Man United kom till Friends 2013 – det gick till och med så långt som en uppmaning om bojkott, trots det slutade matchen med 30 000 åskådare.
– Jag fick ju själv frågan om att göra AIK-Man United men tackade nej. Jag trodde helt enkelt inte på det. Jag gillade inte kombinationen. Sedan att det finns krafter som inte vill se den här typen av matcher har jag full förståelse för. Jag förstår att AIK-fansen inte gillade den matchen, men så får det inte handla om någon ekonomisk risk och det är dyra biljetter, säger Akbari och tar ny sats i resonemanget:

– Ja, det är dyra biljetter. Men om man har barn som drömmer om att se någon storklubb och inte har råd att resa till ett annat land med allt vad det handlar om och där ännu dyrare biljetter så är en uppvisningsmatch i Sverige ganska oslagbart. Ett barn bryr sig inte så mycket, eller ingenting alls, om en match är träning eller en riktig tävlingsmatch.

Men du säger inte helt nej till att arrangera svenska storklubbar mot någon av de stora?
– Nej, det gör jag inte. Men just nu så kanske man i så fall ska titta på som exempelvis Norrköping eller Uppsala. Jag kan berätta att enda gången jag själv på allvar försökt arrangera en match med en svensk klubb mot en större utländsk var Norrköping mot Atletico Madrid för två år sedan. För många människor på lite mindre ställen blir det en större happening och det finns nog kanske ett mindre motstånd mot den här typen av matcher som hardcore-fans i större klubbar ser som jippon.

Affe Akbari resonerar samtidigt vidare kring nya affärsmodeller som skulle kunna få honom att för första gången på allvar gå på klubbar som MFF, IFK Göteborg, AIK, Hammarby eller Djurgården?

– Jag kan inte berätta om vad det handlar om ännu. Men det gäller att börja tänka på ett nytt smartare sätt och det kan handla om så mycket som fem miljoner i vinst för en klubb kring en sådan här match – då skulle man kanske få kritiska fans att ändra inställning och lättare kunna sälja in den här typen av evenemang om man känner att det kommer att generera pengar till motsvarande ett större nyförvärv. Vi får se vilken klubb som känner sig mogen för att inte tänka traditionellt kring sådana här matcher.

 

 

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: