Kampanjerna som ger Blåvitt två miljoner: “Fantastiskt”

IFK Göteborg har mer än fördubblat antalet medlemmar på en månad. Och sålt nästan 38 000 fiktiva biljetter till träningsmatchen mot Falkenberg 25 april. Initiativ som gett klubben närmare två miljoner kronor i intäkter.
– Det är helt fantastiskt, säger Blåvitts marknads- och kommunikationschef Erica Berghagen till FotbollDirekt.se.

Om det inte vore för coronaviruset så skulle allsvenskan vara på väg in i omgång 3 nu. Men just nu vet ingen när det kan dra igång, och många klubbar blöder ekonomiskt. 

Men det finns också saker att glädja sig åt för klubbarna – engagemanget från supportrar har visat sig vara enormt, och inte minst i Göteborg.

Där är nu IFK Göteborg nära att få in två miljoner kronor från två håll. Dels genom den medlemskampanj som initialt startade på supporterklubben Änglarnas initiativ. 

Målet var att dubbla antalet medlemmar. Och på knappt en månad har det blivit mer än så - från 4 000 i mars till nu drygt 9 200 stycken. Priset för ett medlemskap varierar från 150 till 350 kronor, varför det är svårt att räkna ut en exakt siffra. Men majoriteten nya medlemskap är i 350 kronors-kategorin.

– Vi har mer än fördubblat antalet medlemmar. Sedan finns det billigare och dyrare paket, men jag skulle ändå uppskatta att det handlar om en miljon kronor i direkta intäkter till klubben, säger Erica Berghagen.

Medlemsrekordet från 1988 (knappt 7 000 medlemmar då) har redan slagits. Utöver det lanserades kampanjen #publikrekordet, där fiktiva biljetter för 25 kronor styck säljs till träningsmatchen mot Falkenberg 25 april. Målet är att slå publikrekordet på stora Ullevi, 52 195 (rekordet 52 194 är från derbyt mot Örgryte 1959). 

Och med en kampanj som rullar fram till matchdag så är Blåvitt säkra på att slå rekordet - just nu är det närmare 38 000 sålda.
– Vi har mindre än 15 000 biljetter kvar, och det är någonstans runt 950 000 kronor i intäkter. 

– Det är helt fantastiskt. Medlemskampanjen var så oerhört fin ur så många aspekter. Medlemskapet är långvarigt, det var ett fantastiskt fint supporterinitiativ kring den kampanjen. 

– Publikrekordet är väldigt roligt, det är också något som engagerar många i den blåvita sfären. Vi kommer att lyckas med att sälja slut på alla biljetter, det känner vi oss säkra på.

Två miljoner, det är ingen obetydlig summa?
– Det är det verkligen, den är inte på något sätt obetydlig för oss med tanke på läget. Absolut inte obetydlig. Sedan att den dessutom gör att leden sluts, och skapar en starkare gemenskap, det är ytterligare en effekt. 

– Att IFK Göteborg berör många, det vet vi ju sedan tidigare. Och vi känner av det stödet i olika sammanhang. Men här tror vi att det engagerar fler människor, runt om i staden. Vi är supertacksamma, och det här visar bara på kraften i engagemanget som finns därute. 



 PODD: FotbollDirekt - Vad är det som händer?

En daglig informationskanal åt alla supportrar och övriga intresserade som söker sanningar kring statusen av ligan och favoritlagen under det ovälkomna uppehållet.

Du hittar podden här: ►FotbollDirekt ►iTunes ►Acast ►Spotify


Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: