PÅ FD: Kan slå allsvenskt publikrekord – Bajen tänker inte sänka biljettpriser: “Säljer inte ut oss…”

Hammarby har chansen att slå allsvenskt publikrekord, med Örgrytes rekordsnitt från 1959 inom räckhåll. Nu återstår fem hemmamatcher för Bajen. Lockande att sänka biljettpriserna för att på så sätt få större publik och slå rekordet? Det är inget som klubben planerar för.
– Det skulle vara fantastiskt att slå rekordet. Men vi tror att vi kan slå det ändå utan att sänka priserna. Nej, vi kommer inte sälja ut oss för det här rekordet, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.

Hammarby jagar nytt rekord med tidernas bästa hemmasnitt i allsvenskan. Örgryte nådde upp i 25 520 i publiksnitt 1959, något Bajen är nära att slå (hemmasnitt just nu: 25 420).

Inför Hammarbys hemmamatch mot Kalmar senast så genomfördes en kampanj där alla biljetter på Tele2 Arena gick för 100 kronor. Kampanjen var en del i Hammarby Fotbolls 100-årsjubileum, och därav 100 kronor/biljetten.

Nu återstår fem hemmamatcher där den första är Örebro nästa söndag. Om det lockar med nya kampanjer i jakten på att slå det klassiska rekordet?

– Nej, det är ingenting som finns i planerna just nu. Rekordet, det skulle vara fantastiskt. Men vi tror att vi kan slå det ändå utan att sänka priserna. Nej, vi kommer inte sälja ut oss för det här rekordet, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se och fortsätter:

– Vi hade ju 100 kronor för alla biljetter på hela arenan mot Kalmar. Men det var en jubileumsmatch. Med sådana grejer, där man kopplar det till verksamheten, kan det kännas motiverat. Men vi kommer inte sänka priser bara för att slå rekordet.

Markus Nilsson förklarar att det finns ett visst antal kampanjer som körs oavsett, men som inte är kopplat till hur det går publikmässigt.

– Det finns en del centrala sponsoravtal. Bland annat med Svenska Spel, där en del erbjudanden ingår. Exempelvis kan Svenska Spels spelkortskunder gå två för en på en del matcher. Det är likadant med de som är Pluskunder hos Aftonbladet, att det finns ett två för en-erbjudande där.

– Vi har också vårt eget Gröna Linjen-projekt där vi jobbar mot barn och skolor utefter den gröna tunnelbanelinjen. Där vi har ett visst antal biljetter som inte kostar någonting och där vi jobbar för att på sikt bygga en publik för framtiden. Men principiellt: Den strategi som vi jobbar utefter, där jobbar vi inte så mycket i kampanjformat i den mån vi rabatterar biljetter.

Kampanjer med rabatterade lösbiljettpriser är något som i stort sett alla allsvenska klubbar kör då och då. Men det finns en gräns för hur ofta man kan köra rabattkampanjer, säger Nilsson.

– Det är en viktig aspekt också: Vi har över 13 000 säsongskortsinnehavare. Vi värnar om dem, och det innebär att vi ska ge dem de mervärden vi lovade dem när de gick in i ett avtal om sitt säsongskort.

– I dagsläget är säsongskort billigare än lösbiljetter per match. Och ur lojalitetsperspektivet så kan vi inte hålla på och sänka lösbiljettpriserna så att de blir billigare, då sviker vi dem som valt att köpa säsongskort.

Förhoppningen är alltså att kunna slå Örgrytes rekord utan några ytterligare drives där priserna sänks. Däremot jobbar Hammarby tillsammans med klubbens supportergrupper för att lyfta intresset och hajpen inför de fem matcher som återstår.

– Utmaningarna är matcherna mot Örebro och Gefle som kommer nu. Vi jobbar stenhårt för att nå bra siffror mot Örebro och Gefle. Rent numerärt lär vi behöva komma upp i 24-25 000 i snitt på de två matcherna för att ha en teoretisk chans att klara det. Jag tror att om vi klarar bra i de matcherna så kan vi slå det här rekordet.

Hur mycket diskuterar ni det här möjliga publikrekordet internt? 

– Vi har diskuterat det internt, vi tog upp det på ett möte förra veckan bland annat. Vi känner fortfarande att det behöver gå någon match till för att vi ska kunna ha en tydligare bild av vad som krävs. Så det är något vi absolut har pratat om, det klart vi sneglar lite på det nu när det är så nära.

– Man kan känna sig nöjd med att vi har haft de här publiksiffrorna, men någonstans strävar man ju efter att det ska vara fullsatt i varje match. Vi jobbar tätt med alla supportergrupper, och vi gör allt vi kan för att slå rekordet. Men såklart, verksamheten kommer inte sluta upp om vi inte slår rekordet. Vi kan inte stirra oss så blinda på det. Det skulle vara en fantastisk grej, men det är inget som kan definiera hela vårt arbete.

 

MISSA INTE!

– Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida
 Andas ut – lättad 
– KLART: Här är förre Bajenstjärnans nya klubb

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

 

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: