Östersunds FK illa ute – nytt oroväckande besked idag
Nu vädjar ÖFK på nytt till sina sponsorer, för att förändra det ekonomiska läget.
– Vi behöver ha en tryggare ekonomi, säger klubbens vd Michael Schahine till ÖP.
Östersunds FK ligger sist i allsvenskan och klubbens ekonomi är fortsatt hårt ansatt.
Tidigare har ÖFK bland annat inlett en halsdukskampanj och sålt av aktier.
Nu tvingas klubben återigen vädja till sina sponsorer i en ny kampanj. Det rapporterar Östersunds-Posten under onsdagsmorgonen.
– Syftet den här gången är att återigen utöka medvetenheten om att ÖFK är så, så viktigt. För stan, länet och hela Norrland, säger ÖFK:s vd Michael Schahine till tidningen.
Han utvecklar:
– Det finns inte så mycket marginal för fel i vår ekonomi. Vi behöver ha en tryggare ekonomi än det ser ut idag för att på sikt kunna konkurrera mot andra, säger Schahine.
– Det ligger mycket i att vi inte har samma förutsättningar som klubbar i storstäder. Som verkar i städer som är folk- och kapitalstarka. Det krävs att jämtarna säger: ska vi strida, ja eller nej?
Under början av sommaren hade ÖFK säkrat cirka sju av de 15,5 budgeterade miljonerna i sponsorintäkter. Förhoppningen var att publiköppningen skulle ökat takten.
– Det har ökat lite grann sedan dess men det är inte alls tillfredsställande. Det är därför kampanjen har dragits igång, för att väcka intresset. För att öka medvetenheten. Kampanjen är extremt viktig för oss, säger han nu och tillägger att det är nödvändigt att klubben kommer så nära sina sponsringsmål som möjligt, säger Schahine.
ÖP: Att ni kör den här kampanjen igen, tror du att risken finns att folk mattas av?
– Det är en evig kamp. Det är som att säga att våra spelare ska mattas av för att hela tiden kämpa med de förutsättningar de har. Kämpar de ska de inspirera oss att kämpa för dem. ”Oss” är alla i Jämtland/Härjedalen.
Den här artikeln handlar om: