PÅ FD: AIK:s nya storsatsning – ska vinna publikligan igen och sälja flest årskort
AIK satsar stort på årskort inför 2019 – redan i nästa vecka startar förnyelseperioden, och flera större kampanjer kommer rulla inför kommande säsong:
– AIK är Skandinaviens största förening, vi ska ligga i toppen av publikligan, vi ska sälja flest årskort. Det är en rimlig målsättning, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg till FotbollDirekt.se.
AIK kommer göra en större satsning på årskort till nästa säsong. Redan nästa vecka startar förnyelseperioden inför 2019 – klubben startar upp med förnyelser av årskort långt tidigare än man brukar.
– Vi är ganska överens om att vi ska ta ett rejält kliv framåt när det gäller årskort. Ett steg i den strategin är att gå ut rekordtidigt md förnyelserna, säger AIK:s biljettansvarige Fredrik Söderberg och fortsätter:
– Det här är extremt prioriterat för oss. Vi kommer börja vår nyförsäljning nu på måndag. Och sedan efter den 19 november kommer vår nyförsäljning i gång. Vilket gör att vi får in den i julförsäljningen.
De senaste åren har förnyelsen startat först efter säsong och rullat över nyår, och sedan har nyförsäljningen tagit vid. Det här året var det svårt att göra en större satsning, säger Fredrik Söderberg.
– Vi ser att vi inför säsongen 2018 hade väldigt starkt fokus kring att vi bytte matchleverantör, Nike kom in. Det tog mycket kraft av organisationen. Det behövde göras, men det tog kraft. Vi gjorde egentligen ingen större kampanj inför 2018. Nu vill vi tänka långsiktigt, man är så bra på att släcka bränder. Nu har vi satt igång det här, det känns jävligt spännande.
Att ni har den sportsligt starka säsong ni har, spelar det in för satsningen också?
– Det är naturligtvis gynnsamt att det går bra sportsligt. Det ger folk tålamod, det skapar en arbetsro i föreningen som gör att vi kan ta det långsiktiga greppet. Men det är inget som avgör någonting, vi hade gjort den här satsningen i alla fall. AIK är Skandinaviens största förening, vi ska ligga i toppen av publikligan, vi ska sälja flest årskort. Det är en rimlig målsättning att ligga etta, det är så många som kallar sig AIK:are.
– Vi har en bra grundförsäljning, men vi kan bli ännu fler. Hur kan vi få folk att gå på ännu fler matcher? Om du är en som går på en-två matcher per år, hur kan vi få dig att gå på fem? Om du går på fem matcher per år, hur kan vi få dig att gå på tio?
Det kommer att synas inte minst i form av kampanjer i flera kanaler, där man i startgroparna tillsammans med en produktionsbyrå.
– Vi har precis börjat det här arbetet tillsammans med en produktionsbyrå som kan AIK väl. Hur kampanjerna kommer se ut kan jag inte säga något om även om jag hade velat, det ligger i embryostadiet och vi har precis börjat planera det. Men det kommer märkas att AIK Fotboll satsar på årskort.
En del i satsningen är barnpriser, där barn får kraftigt rabatterade priser.
– Vi sträcker absolut ut en hand mot barnfamiljer och ungdomar. Vi ser att det är här som vi kan bygga framtidens AIK. Barnpriset ligger ungefär 40 procent lägre jämfört med motsvarande vuxenpris på den sektionen det nu handlar om.
– Sedan gör vi också en satsning på familjeläktaren. Vi har haft tre olika familjeläktare, men nu vill vi samla allt på ett ställe. Det ska kännas att det är en familjeläktare, så allt kommer hamna på en egen sektion. Men barnpriset finns överallt, så om du vill sitta kvar på den sektion du brukar sitta på med din son eller dotter så kan du göra det och fortfarande betala barnpris för den.
Den här artikeln handlar om: