PÅ FD: Allsvenska åskådare allt kräsnare – framtidens superarenor

FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Dagens arenabesökare önskar så mycket mer.
Att stå i kö är bland det värsta en arenabesökare kan uppleva i dag. Därför krävs utvecklade biljettsystem. 

Arenautveckling och arenaproblem. Inget motsägelsefullt i sig, utan snarast tvärtom. Tvärtom, här händer mycket.

I dag nåddes jag av två nyheter som påverkar hur våra arenor fungerar och utvecklas. Först ett mail från Mats Taxén, ordförande för sportjournalisterna och sedan ett PM från Caspeco och Transticket om strategisk samverkan.

Hotade journalister

Det första gjorde mig beklämd. Om våra nya arenor Tele2 och Friends inte har goda förutsättningar för media utan en miljö som gör att journalister känner sig hotade så har vi ett problem.

Jag är inte journalist men som jag förstått det så är dagens arbetssituation med krav på liverapportering, twitter-flöden, sociala media med mera inte ens jämförbar med det goda livet på sjuttiotalet. Den nya mediavärlden där subjektiva skribenter, dvs skribenter som håller på ena laget, också räknas som åtminstone rapporterande och dessutom kan sitta på läktaren iklädd ett annat lags halsduk gör det inte enklare.

Klubbarna behöver media i samma utsträckning som media behöver klubbarna så här får AIK, Bajen och DIF, ja, alla andra elitklubbar iolika sporter också för den delen, sätta ner alla klackar och se till att media kan arbeta säkert, utan störning, smidigt och ostört samt med alla fungerande verktyg som behövs.

Det nya medialandskapet gör journalisterna till varumärken och med all den passion som finns inom fotbollen är det en förutsättning att de kan arbeta säkert.

För dig som besökare

Det andra dokumentet gjorde mig glad. Nu är det självfallet så att jag i mitt arbete (det som då inte är att skriva här) har relationer och uppdrag till ett stort antal aktörer i branschen. Ledningen i Caspeco har jag känt i 15 år och i Transticket i fem. Jag har skrivit nyhetsbrev åt Transticket och deras partners SHL och Winpos och de visioner för hur arenor bör arbeta som jag tagit fram genom åren har jag under åren spritt till de flesta. Det är svårt att vara objektiv, men jag är inte journalist utan krönikör och bara läsarna har rätt information är det inte ett problem.

Det som händer är att Transticket som ledande White label aktör (man hjälper klubben med system som gör att klubben säljer biljetten direkt till kund och äger kundrelationen) vunnit många affärer, senast Hockeyallsvenskan nu också inleder ett samarbete med Caspeco som är leverantör av bokningssystem, lönesystem, nyckeltalssystem åt restauranger, konferenscentra och arenor.

Fotnoten är att den gamla monopolmodellen där någon annan säljer biljetter åt klubben som då inte har en egen kundrelation är tack och lov på väg att försvinna

Låter kanske inte så revolutionerande för den som inte arbetar inom arenaindustrin men är fullt jämförbart med att lansera en telefon där man både kan ringa, surfa och lyssna på musik. Något fullständigt otänkbart för tio år sedan.

Nu är det möjligt

För de megastadiums som finns runt om i världen har de här systemen funnits men de har varit så dyra och krävt så stor organisation att de aldrig varit nåbara för små arenor (under 50 000 pax) i ett glesbefolkat land med vår prisnivå på sportbiljetter.

Nu finns de i Norden som följd av det här samarbetet.

Fram tills nu har arenans ”lager” av stolar funnits i biljettsystemet medan arenans ”lager” av restaurangstolar, barplatser, menyer med mera funnits i ett bokningsystem som bara används för företagskunder. De två systemen har inte pratat med varandra.

I dag krångligt

När ansvarig för ett företagsevent behövt tolv biljetter till en kund har han bokstavligen fått promenera bort till biljettansvarig och be att få ut fysiska biljetter ur biljettsystemet, sedan prissätta dem och manuellt lägga in dem som del av bokningen i sitt system samtidigt som biljetterna lagts i ett kuvert (för yngre läsare är kuvert en typ av förpackning för papper) som företagskunden sedan fått köa i en reception för att få ut innan han och hans gäster kunnat komma in.

Nu hämtar han dem i sitt system samtidigt som han lägger upp resten av beställningen och kunden kan få sina biljetter digitalt till sig och även distribuera dem digitalt till kundens gäster.

Den som ansvarar för konsumentförsäljningen kan samtidigt erbjuda premiumtjänster och andra paketeringar i form av mat och dryck, så att det inte står osålda platser. Med restaurang ofta i egna bolag så kan systemet hantera flera juridiska personer och skapa bokföringsunderlag till flera ekonomiavdelningar, något som är besvärligare än det låter då det kan vara tre olika momssatser på de produkter och tjänster som ingår.

Kunden har helt nya krav

Det roliga är då inte att Transticket och Caspeco funnit varandra och tar fram en lösning på ett stort problem, det är en ganska logisk följd av den marknadsekonomi vi lever i. Uppstår det ett behov skall det uppstå företag som försöker tjäna pengar genom att uppfylla behoven till en kostnad som gör att även köparen tjänar på det.

Det roliga är den professionalisering av arenaindustrin som blivit så tydlig de senaste åren. Dvs idag finns det kundkrav på funktioner som ingen tänkte på för tre år sedan.

Det finns förståelse för att man måste sälja biljetter till konsument och kunskap om hur man gör. Klubbarna och andra arenaoperatörer använder nyckeltal där man hela tiden försöker optimera intäkten per gäst och per sittplats i arenan. De sporrar varandra, ställer nya krav och det finns en gryende insikt om att den möjliga matchdagsintäkten är större än vad någon trodde var möjligt för fyra år sedan. SHL har gått före men idag har SEF, Hockeyallsvenskan, Bandyn med flera liknande planer.

Teknikutveckling med standarder för utveckling gör också att funktioner som tidigare var förbehållit de stora klubbarna i världen med omsättning som för en klubb är större än för Allsvenskan och SHL tillsammans nu finns tillgängligt för en liten fotbollsarena eller Hockeyarena. Digitaliseringen där alla besökare idag har dator, läsplatta eller telefon, oftast alla tre skapar nya sätt att nå kunderna.

Lättare och roligare

Arenaägarna renoverar och bygger nytt för miljarder i Sverige och den goda nyheten att IT-utveckling och de nya funktioner som nu blir tillgängliga genom Transticket och Caspecos integration i många fall kommer att generera de medel som behövs för att motivera investeringen.

När jag för sju år sedan första gången första gången besökte en internationell konferens för arena och biljett kände jag mig som kusinen från landet som storögt tittade mig omkring och upplevde att vi i Sverige låg långt efter. Idag på samma konferenser kan jag se att vi i Sverige har funktioner som inte finns i andra länder.

Det roligaste är också att vi har en snabbt ökande efterfrågan på mer kvalitet vid arenabesöket. Bara matchen räcker inte för en växande målgrupp, de vill umgås, må bra, kunna äta och dricka i trevliga miljöer och dessutom få uppleva det fantastiska med live sport. Här har förändringen av kundkraven utvecklats fortare än vad arenorna klarat av. Det här samarbetet mellan Caspeco och Transticket är tillsammans med flera andra projekt ett stort steg på vägen att komma ikapp kundernas behov.

Ger ju högre inkomster

Min dröm är enkel. En vacker dag i framtiden skall det finnas en samsyn bland politiker, kommuner, media och allmänhet om att arenor är en för samhället lönsam del av infrastrukturen.

Det är långt kvar, i synnerhet när det gäller politiker, men utvecklingen går idag fortare än vad jag hade vågat hoppats på. Integrering mellan biljett och bokningssystem har länge stått på min önskelista för arenaoperatörerna och nu är vi där.

Det är ett stort antal människor i ledande funktioner på våra arenor och på liganivå som förtjänar all cred för att utvecklingen nu går så fort.

DAN PERSSON – IDROTTENS AFFÄRER

 

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: