PÅ FD – Amerikansk publikkänsla kring Hammarby?: ”Förenar hardcore och barnfamiljer”

Hammarby må vara nykomling och långt i från den allsvenska toppen. Men publikhajpen gör ändå likväl Bajen till en maktfaktor – nu är 17:e raka raka matchen över 20 000 åskådare på Tele2 ett faktum.
– Jag måste imponeras över Bajens ledning och deras arbete som ingen allsvensk konkurrent lyckats med, säger Idrottens affärers Dan Persson till FD.

Hammarbys allsvenska inledning var utsåld flera gånger om. Likaledes var Bajen med i toppstriden.

Men så kom motgångarna.

Med derbyförlusten mot AIK i början av maj så vände det resultatmässigt utför och i dag finns risken för allsvenskt kval.
Ändå är publikdiagrammet orubbat. Det viker inte. Inte alls. Snarare ökar det.
Ja, det är som om Hammarby lever i sin egen omvärld. Hajpen fortgår, trots att den sportsliga gick förlorad för flera månader sedan.

Inför mötet med Örebro den 13 september står det nu klart att Hammarby nu sålt över 20 000 biljetter, det för s j u t t o n d e matchen i rad.
Jämte har Bajen även chansen att slå allsvenskans genom tiderna högsta publiksnitt för en säsong, Örgrytes från 1959, då 25 520 åskådare.

Idrottens affärers Dan Persson är finansanalytiker och har många gånger genom åren varit hård i sin kritik mot allsvenska klubbars matcharrangemang och helhetsupplevelse för åskådarna:

– Men det här är ingenting annat än att vara imponerad över. Jag såg det här redan tidigt förra hösten. Ja, jag insåg vad som var på gång, säger Dan Persson till FotbollDirekt.se.

– Nej, jag är faktiskt inte överraskad. Jag har sett hur Bajens ledning jobbat med segmenteringen som är så viktig. Att titta åt så många målgrupper som möjligt. Det är ett imponerande arbete som har gjorts och det har gjorts målmedvetet.

Med ge oss en bild av vad det här betyder ekonomiskt – mer än att Hammarby är på väg mot ett mångmiljonplus…?

– Utan att säkert veta kring just Hammarby så är min bedömning att man betalar cirka 30 kronor i hyra per åskådarstol per match till arenabolaget. Resten är alltså vinst. Ja, det är okej. Helt okej, men det kan bli bättre. Men det är inte det viktigaste just nu. Det viktiga nu är att Hammarby fortsätter att dra folk som man gör till sina matcher, först senare kan man börja titta på att höja biljettpriser.

Och det är just det som är bakgrunden till hur det är möjligt att dra över 25 000 åskådare i snitt i match efter match, trots att Bajen inte bjuder på sportsliga framgångar. Bilden av ett Hammarby med till stora delar känslan av, ”underhållning för hela familjen” har slagit igenom. Lite amerikansk eventkänsla. Lite mjukare känsla.

– Ja, men titta på hur det ser ut. Hardcore-supportrarna finns där, barnfamiljerna, hipsters, söderboende och sällanbesökarna. Allt går ju att förena – och det visar Hammarby.

– Men det viktigaste med Hammarbys framgångar är att man visar att det är möjligt att faktiskt göra sådana siffror som man gör, och att göra det utan större sportsliga framgångar. Man skulle ju krasst kunna påstår att Bajens fans är världens bästa förlorare, och det utan att säga det i negativ mening, konstaterar krönikören.

– Just det där avviker ju dramatiskt från allt annat i idrotts-Sverige; att publikframgångar inte alltid går hand i hand med sportsliga framgångar.

Och du ser inte tecken på någon mattning?

– Nej, jag gör ju inte det. Fansen är ju sugna på sportsliga framgångar och nu har man ju chansen att slå rekordet för alla tider, det högsta publiksnittet någonsin. Så nu kommer det att dra och nästa säsong blir grejen att försöka lyfta sportsligt.

MISSA INTE!

– Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida
Andas ut – lättad
Går det att känna dubbelt med MFF?

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: