PÅ FD: Bajen-kampanjen höjde försäljningen: ”Vi visar kraft”
Hammarby har velat utmana Djurgårdens klackförsäljning och slå AIK:s publiksiffra i derbyt nyligen. En kampanj som nu lyft försäljningen inför matchen mot Örebro SK på måndag.
– Vi har sålt 2 500 biljetter mer mot Örebro än vi hade sålt till matchen mot IFK Göteborg vid samma tidpunkt. Visst visar det på kraften i kampanjen, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Hammarbys supportrar svarade på Djurgårdens klackläktarkampanj inför hemmamatchen mot Gefle nyligen. Djurgården ville uppnå 3 000 sålda biljetter på sin klackläktare inför matchen, Bajens supportrar drog i gång en kampanj (#2×3000) för att sälja det dubbla till matchen mot Örebro.
Kampanjen utökades sedan till att försöka slå den publiksiffra AIK hade i derbyt mot just Hammarby senast (30 843).
Drygt 22 500 biljetter var sålda i går på fredagseftermiddagen, och ÖSK-matchen är på måndag kväll.
– Det är väldigt positivt, den här kampanjen drogs i gång av Bajen Fans och Bajenland och vi har hakat på den. 22 500 är väldigt bra jämfört med förhandsförsäljning till tidigare matcher, säger Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
Han drar ett färskt exempel att jämföra med – Bajens senaste hemmamatch, mot IFK Göteborg.
– Om vi jämför med hemmamatchen mot Göteborg sist, så hade det med tre och en halv dag till match sålts runt 20 000 biljetter dit. Nu är vi uppe i klart mer än det för matchen mot Örebro. Med den här prognosen så kan vi ligga på 25 000 sålda på matchdag, och det är väldigt bra även med våra mått mätt.
– Göteborg förra året var en av de högsta publiksiffrorna för oss på hela säsongen, det landade på över 27 000 åskådare (27 556) och en helt annan försäljning än i år. Att vi har en positiv trend med fem raka utan förlust, det spelar alldeles säkert in.
Men också ett bevis för vad kampanjer kan göra för att lyfta försäljningen inför “mindre heta” matcher?
– Det skulle jag absolut säga. Jag menar, utöver premiären och derbyna så är Göteborg, tillsammans med Malmö, den största hemmamatchen. Det är ju en stormatch.
– Örebro, isolerat så är det inte en mer intressant match än Göteborg ur ett publikperspektiv. Men det här visar på hur vi kan samverka, de olika supportergrupperingarna och vi på Hammarby Fotboll. När de olika delarna kommer samman, då blir vi starka. Jag tror inte att det blivit den här effekten om det hade skett isolerat, men när alla växeldrar så fungerar det väldigt bra.
Den här artikeln handlar om: