JUST NU – PÅ FD: Bajens nya publiksatsning – vill slå i taket
Hammarbys publikutveckling är ett stycke allsvensk fotbollshistoria. Redan i superettan för några år sedan blev Bajen hela Sveriges publikrikaste. I år däremot viss dipp . Målet 2017 är nu ett nytt uppsving – att slå i årskortstaket.
– Målsättningen är att nå det tak vi har för säsongskort som är 16 000. Vi hade 15 500 i fjol. Vi jobbar stenhårt på ett nytt lyft, säger biljettchefen Markus Nilsson till FotbollDirekt.se.
20 451 åskådare i superettan 2014.
25 507 åskådare under det allsvenska comebackåret i fjol.
22 885 åskådare under 2016 och fortsatt överlägsna på publiktronen.
Hammarbys fans är etta i Skandinavien och är det utan att vara ett topplag.
Stockholmarna har i många år fått uppleva en publikströmning som är av historiskt stor omfattning – man har ju matchat alla tiders allsvenska publikrekord med över 25 000 åskådare på Tele2 arena förra året.
Men samtidigt innebar säsongen som gick ett hack och Bajen halkade ner till 22 800 åskådare, en siffra stockholmarnas ledning nu jobbar hårt på att häva uppåt igen.
Här presenterar Hammarbys biljettchef de stora målen för 2017. Här preciserar han i detalj hur siffrorna återigen ska öka inför kommande släpp av nya säsongskorten:
– Målet är att öka igen. Vi ska absolut öka igen efter det här året där vi tappat cirka tio procent, säger Markus Nilsson till FotbollDirekt.se och fortsätter att rada upp punkter:
”Ett annat mål är att vi ska nå vårt tak för säsongskort som är 16 000”.
”Ett annat är kontinuiteten i vårt jobb. Vi ska göra det vi gör men jobba ännu hårdare”.
”Nya infallsvinklar. Vi ska utveckla den grund vi har. Det räcker inte med att fortsätta att göra samma sak”.
”Och så ska vi analysera ännu mer, ännu mer omfattande”.
”Vi ska även stärka vår organisation och utveckla vår dialog med fansen”.
Där har ni Hammarbys huvudpunkter.
Ovanpå organisationsmål kommer han sedan in på det sparkapital det sportsliga innebär – Hammarby som än så länge är långt i från den allsvenska toppen.
– Det är klart att våra sportsliga förändringar ska ge effekt. Det räknar vi med. Sportsligt kan vi mer och med en ny tränare och nya spelare så kommer det att finnas en nytändning sportsligt, en nyfikenhet som vi hoppas kommer att hjälpa våra siffror ytterligare.
Men 22 800 åskådare kan ni inte se som ett misslyckande?
– Nej, det är klart att det snarast trots allt är en framgång.
Hur ser du på er enorma utveckling, prestationsångest som för vilket företag som helst på börsen som i längden ska försvara sina siffror…?
– Man får ju aldrig, aldrig ta någonting för givet. Hela tiden jobba hårt, reflektera, reflektera. Vi ska ju bland annat bli ännu bättre på just analysen.
Känslan av att vara störst då – när ni nu är så långt i från störst sportsligt…?
– Det är speciellt. Klart det är. Man har ju tankar kring det. Vi tänker ju att den positionen ska vi inte förlora, det ska vi inte göra. Och kommer bara det sportsliga så kommer det inte att göra det.
Ordförande Richard von Yxkull får slutordet:
– Vi är inte nöjda förrän arenan är slutsåld, förrän vi har 30 000 på alla matcher. Det är inte orealistiskt, det är så vi ska drömma, säger han till FotbollDirekt.se
MISSA INTE – MER OM HAMMARBY
Den här artikeln handlar om: