PÅ FD: Bajens publikmål – “I fjol ett exceptionellt år – 2016 blir kanske mer ‘normalår’”

25 507 personer i hemmasnitt. Hammarby slog alla tiders allsvenska publikrekord i fjol. Vad kan Bajen ha för publikförväntningar på 2016 efter en sådan succé? Går det att toppa fjolåret?`
Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson berättar om klubbens målsättningar:
– I fjol var ett exceptionellt år, 2016 blir kanske mer ett “normalår”. Men vi ser liksom ingen anledning att sikta lägre, vi måste jobbat mot att få ännu mer publik, säger Nilsson till FotbollDirekt.se.

2015 blev ett historiskt publikår för Hammarby. Örgrytes allsvenska publikrekord från 1959 raderades ut, och ett publiksnitt på 25 507 står ut som en siffra närmast omöjlig att toppa.

Hur ser förväntningarna ut inför 2016? Om vi backar bandet till inför förra säsongen, den första i allsvenskan sedan 2009, så var förhoppningarna stora. Hammarby hade vunnit superettan och det med ett publiksnitt på 20 451.

I en intervju från december 2014 så talade Hammarbys vd Henrik Kindlund om en publikbudget på 15 000 åskådare.

– Budgetera för 20 000 i snitt, det kan väl ingen allsvensk klubb göra. Men kring 15 000 vill vi budgetera, sade Kindlund till FD då.

Siffran skrevs efter hand upp till 18 000, och det slutade alltså med ett historiskt publikrekord. Finns det anledning att spänna musklerna ytterligare i år? Hammarbys biljettansvarige Markus Nilsson är förhoppningsfull men konstaterar också att 2016 blir en ny utmaning. Till skillnad från de två föregående säsongerna finns det på förhand inte lika mycket att “hänga upp” årets säsong på.

– Vi måste komma ihåg att både 2014 och 2015 var exceptionella år. 2015 var första året i allsvenskan och väldigt efterlängtat, och under hösten jagade vi Öis publikrekord. 2014 hade vi en sportslig framgång och en höst där vi kämpade om att gå upp i allsvenskan. Nu går vi in i 2016 och även om varje säsong är speciell så kanske det blir lite mer av ett “normalår”, säger Nilsson till FD.

Hammarbys biljettansvarige understryker vikten av att hålla isär det rent ekonomiska med publikbudget och vilket publiksnitt man vill komma upp i.

– När det gäller budgeten så får man titta på hur det sett ut tidigare och utgå i från det, men samtidigt… det är egentligen inte relevant att jämföra budget och publiksnitt. Man skulle till exempel kunna sälja jättebilliga biljetter och ha jättefina publiksiffror varje match, men då spricker budgeten i alla fall.

– Och då ska vi komma ihåg att biljettintäkterna är Hammarby Fotbolls enskilt största intäktssida, den klart största. Vi kommer inte riskera klubbens ekonomi. Man får gå in i det förnuftigt, man får vara krass och kanske lite pessimistisk kring intäkter som man egentligen inte har en aning på förhand om vad de kommer bli. Så det är två delar egentligen, dels vad vi budgeterar med och dels vad vi jobbar mot när det gäller publiksiffror per match.

Det låter som att det inte blir mer än publiksnittet på 18 000 ni budgeterade med i fjol? 

– Nej, den kommer absolut inte bli högre i alla fall, förmodligen däromkring, säger Nilsson, som tillägger att biljettpriserna överlag inte kommer att förandras i så stor utsträckning mot för i fjol.

– Generellt kan man säga att det mesta ligger på ungefär samma nivå som tidigare, men som alltid är det också justeringar upp på någon sektion och justering ner på någon.

När det gäller publiksnittet så finns inte minst på längre sikt stora förhoppningar.

– I fjol sålde vi runt 13 500 årskort och hade ett publiksnitt på drygt 25 500 åskådare. Då kan vi se nu i efterhand att vi hade ett bortfall på mellan 1 500-1 700 åskådare per match, där majoriteten av bortfallet varje match var årskortsinnehavare som inte dök upp.

– Med den matematiken hade vi potentiellt sett ett publiksnitt på runt 27 000 förra säsongen. Och med det i beaktande… vi har liksom ingen anledning att sikta lägre än i fjol. Även om det var första året i allsvenskan på ett tag nu i fjol, så måste vi ju hela tiden jobba på att det ska bli mer publik på matcherna. Även om fjolåret var extremt, så går det inte att ha något annat mål.

– Det publiksnittet vi hade då, det ska vi försöka förbättra. Och med Tele2 Arenas kapacitet så vet vi hur lite som är kvar då… på lång sikt så måste vi givetvis målet vara att vi har slutsålt i varje match. Sedan kanske vi inte når det målet, men vi måste sikta mot det. Där vi är nu så vore det fel att inte ha det som ett mål på längre sikt.

Slutsålt varje match, det skulle i förlängningen innebära att ni kanske på allvar kan börja ställa krav på en utbyggnad av Tele2 Arena?

– (Skratt). Det där var mer något som supportrarna lyfte fram i fjol när vi började ha flera slutsålda matcher i följd. Och det var ju en rolig grej, men vi är medvetna om att det ligger en bra bit bort. Det är ingenting vi som jobbar med det här sitter och har några längre diskussioner kring, om man säger så.

– Men visst, om vi under en längre tid kan visa upp slutsålt i match efter match, då har vi något att ta vidare till arenabolaget i så fall. Hur lång tid som krävs? Svårt att svara på. Jag tror att om en utbyggnad ska ske så blir det ju ingen liten sådan, då kommer arenan byggas ut ordentligt. Och det är en ganska omfattande process från diskussion till beslut. Vi får göra vårt och jobba för det, så kanske den diskussionen kan bli allvar i framtiden.

MISSA INTE!

Allt om Hammarby – Gå till FotbollDirekts Hammarby-sida
Budgetmålet för Bajen – var det fegt satt?
 Så har nya Hammarby växt fram: ”Liknande aldrig skett”

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: