PÅ FD: Experten efter bragden – ”MFF kan få nya supportrar utanför Skånes gränser”

Malmö FF slog ut turkiska jätten Besiktas och är klart för Europa League-slutspel. MFF stärker nu alltmer sin position i Sverige ekonomiskt, hur kan man kapitalisera på framgången ur ett varumärkesperspektiv? 
– Malmö har ett starkt fäste lokalt men har inte riktigt lyckats attrahera supportrar utanför Skånes gränser så som Hammarby, Göteborg samt AIK lyckats göra utanför sina lokalområden. Det här är något som absolut kan hjälpa klubben i det arbetet med att locka till sig fler fans, säger varumärkesexperten och grundare till kommunikationsbyrån Passion Lab Niklas Turner Olovzon till FotbollDirekt.se.

Ett Marcus Antonsson-mål plus ett rött kort på Besiktas Ricardo Quaresma bäddade för en skrällseger för MFF i Istanbul i går. Detta gör att Malmö till våren kommer att spela 16-delsfinal i Europa League, likt Östersund gjorde förra året.

Nya sköna Europamiljoner in på kontot för Malmö FF, men vad innebär det för klubbens varumärke och position? Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon ser stora möjligheter för Malmö att kapitalisera på EL-framgången, och bli en ännu tydligare ledare i svensk fotboll:

– Ja nu är det här väldigt färskt inpå, men i generella termer så behöver allsvenskan en tydlig ledare. Det har funnits enskilda tillfällen där AIK, Malmö FF och IFK Göteborg varit där men ingen som tydligt viftat med flaggan och lett racet i Europa tydligt, säger han till FotbollDirekt.se.

Är det rent av bra att en eller två klubbar rycker ifrån lite?

– Ja det tycker jag, det är såklart kul om det blir sportsligt jämt så det inte blir som exempelvis med Real Madrid och Barcelona, Men vi har diskuterat det där fram och tillbaka och kommit framtill att det är bättre om två rycker och sedan skapar det synergieffekter där andra lag följer efter i utveckling på långsikt.

Vad kan det här ge för ringar på vattnet när det gäller att locka till sig nya anhängare till klubben?

– Malmö har ett starkt fäste lokalt men har inte riktigt lyckats attrahera supportrar utanför Skånes gränser så som Hammarby, Göteborg samt AIK lyckats göra utanför sina lokalområden. Det här är något som absolut kan hjälpa klubben i det arbetet med att locka till sig fler fans, speciellt i den yngre generationen.

Malmö har de senaste åren fått in mycket pengar efter två Champions League-gruppspel och har kunnat ta kliv som ingen annan i Sverige. Ur ett varumärkesperspektiv – är klubben kanske till och med ikapp FC Köpenhamn som de senaste årtiondet räknats som den starkaste nordiska klubben?

– Det är fortfarande ett tydligt glapp upp till FCK. De har visat under en lång tid att de är att räkna med i Europaspel, där är inget svensk lag än, men Malmö har alla möjligheter att bli det laget.

AIK vann i år allsvenskan och många supportrar jublade nästan över att laget åkt ut mot danska Nordsjälland. Vad säger du om det utifrån varumärkessynpunkt?

– Ett SM-guld smäller alltjämt högre än ett Europaspel om du inte lyckas ta dig några rundor i turneringen, den allsvenska titeln blir starkare på kort sikt. Men tittar du långsiktigt så är det viktigare att ta dig ut i Europa. Jag upplever att Malmö verkligen ser vikten av att kunna spela ute i Europa. Och det är upp till var och en av klubbarna att bestämma sig för vilken profil man vill ha – Europa eller SM-guld.

Östersund fick Arsenal och fick internationell uppmärksamhet för det, är det bästa att Malmö får ett storlag eller är det bättre med en lite mindre klubb som man har en större chans att slå ut?

– Det är en väldigt intressant fråga, hur tidigt de mötena ska komma. Men med det sagt så tror jag att det är viktigt för svensk fotboll att få de här stormötena – speciellt på kort sikt. Visar Malmö att de kan tävla mot ett sånt typ av motstånd är det en enorm fjäder i hatten. Sen såklart i ett längre perspektiv är det bättre om en svensk klubb kan lyckas ta sig några rundor in i turneringen.

PEDER VENSETH

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: