JUST NU: Utmanar Stockholm och MFF med ny publikfest
IFK Göteborg–Örebro SK blir den första slutsålda cupfinalen sedan 2010. Det står nu i princip helt klart. Bara omkring 600 biljetter kvar att slåss om för Blåvittsupportrar.
– Det är en titel och en buckla som står på spel, det visar sig i biljettförsäljningen, säger IFK:s marknadschef Andrej Häggblad till FotbollDirekt.se.
Cupfinalen mellan IFK Göteborg och Örebro SK spelas på Gamla Ullevi den 17 maj. Men redan nu, knappt tre veckor innan match, så är finalen i princip helt slutsåld. Blåvitt har redan i allsvenskan i stort sett haft två utsålda matcher och nu är alltså ännu en på gång.
Ett IFK som nu gör sitt bästa för att utmana publikfesterna i Stockholm och i Malmö.
– Det är sålt 15 000 biljetter till cupfinalen. För blåvita supportrar återstår 650 biljetter, det är biljetter på nedre ståplats, säger IFK Göteborgs marknadschef Andrej Häggblad till FotbollDirekt.se.
– Sedan hoppas vi kunna släppa upp fler biljetter, allteftersom vi släpper upp säkerhetszoner och sedan beroende på hur många biljetter som ÖSK säljer. Men det kommer vara slutsålt, varenda stol.
ÖSK har flaggat för 2 500 tillresta supportrar, men det återstår att se hur många det blir.
– Det är utifrån vad de gjorde för första estimering, men sedan så kommer vi ha en dialog med dem och förbundet allt eftersom. Vi får se längre fram.
Förbundet står som huvudarrangör, och som sådan den som ska marknadsföra evenemanget. Från Blåvitts sida har det inte krävts några större insatser – matchen säljer sig själv konstaterar Häggblad.
– Vi har absolut rätt att marknadsföra matchen, men vi måste hålla oss till förbundets manér och uttryck. Jag tycker det är rätt att det är så.
– Men det räckte egentligen med att gå ut och berätta när biljetterna skulle släppas. Det är inte så konstigt, det är en ren titelmatch. Vi har ju aldrig några andra sådana i svensk fotboll, utan det är cupfinalen, det är en buckla det spelas om i en enskild match.
– Det ser vi nu, och det är extra kul. För oss, även om vi redan är ute i Europa-kval (genom andraplatsen i allsvenskan i fjol, reds anm) så säljer vi i stort sett slut den tre veckor i förväg. Det är en titel och en buckla som står på spel, det visar sig i biljettförsäljningen.
Kul att vara med och sälja ut en cupfinal, det har inte hänt allt för många gånger i modern tid?
– Ja, absolut. Vi tycker att det är kul, hela förändringen av konceptet för några år sedan det höjde statusen på cupen. Och det har vi ju sett massor av exempel på vad gäller publik och exponering. Sedan finalen, att välja att släppa den från Friends, det är ett begåvat grepp.
Det blir en publikfest – men någon större ekonomisk vinst gör inte IFK på matchen. Till att börja med så delas intäkterna lika mellan tre parter. Blåvitt, Örebro och förbundet.
– Nettot delas helt lika. Sedan om vi tjänar något… det beror på vad projektet har för kostnader. Vi har ett ganska lågt biljettpris också. Det kan bli en liten slant men det är inga stora vinster.
FOTNOT: Senast en cupfinal blev slutsåld var 2010, Hammarby-Helsingborg.
MISSA INTE – MER OM IFK
– Säkrar det här återväxten för IFK Göteborg?
– Blåvitt, vad kommer ni i håg av Simon Makienok Christoffersen ?
Den här artikeln handlar om: