PÅ FD: MFF Bajens enda utmanare – AIK, Dif och Blåvitt överkörda
Med knappt två månader kvar tills allsvenskan startar har säsongskortsförsäljningen nu kommit igång på allvar. Malmö FF är fortsatt i topp, men skuggas tätt av Hammarby. Bakom MFF och Bajen är glappet stort.
Fotbollsintresset i Malmö är större än någonsin och de regerande mästarna börjar i skrivande stund närma sig förra säsongens rekordnotering på 11 905 sålda årskort.
Just nu är närmare 11 000 sålda och det mesta tyder på att det blir nya rekordsiffror i år. Hammarby tätt bakom med nära 10 400.
Båda är i stor ledning till resten där AIK nätt och jämnt nått över 7 000. MFF här om fansens rekordintresse.
– Det är ett väldigt stort intresse och varit så under ett antal år. Vi slog rekord 2016, och som det ser ut just nu slår vi rekord även 2017. Vilket är glädjande och något som vi är stolta över, säger Peter Åhlander, kommunikationsansvarig i MFF till FotbollDirekt.
Ni skuggas av Hammarby – har ni som mål att sälja fler än dem?
– Vi har varit i toppen av publikligan ett antal år. Många har fina siffror, men vårt mål är att slå rekord på Swedbank Stadion.
– Sedan är MFF:s mål alltid att vara bäst i Sverige. Men vi ska också ha respekt för att Hammarby har gjort ett bra jobb. Att vi nästan sålt 11 000 är glädjande och allt tyder på rekord även i år.
Hammarby verkar vara desto mer säkra på att man även den här säsongen kommer ha sålt flest kort. I alla fall från supporterhåll.
“MFF blir omkörda snart, definitivt när våra säsongskort släpps. Dock är jag uppriktig när jag säger att det är kul med ett litet publikrace och att någon klubb i landet i varje fall kan vara i närheten av att utmana”, säger en representant från Bajenland.
Man passar dessutom på att skicka i väg en passning till övriga Stockholmsklubbar:
“Från huvudstaden och dess närområde är det ju ingen konkurrens längre. DIF och AIK blir överkörda, i Stockholm är det Bajen som är överlägsna vad gäller publik, vi får väl sikta på att hamna över deras gemensamma siffra”.
Hammarby ordförande Rickard von Yxkull möter för FD siffrorna så här och envigen med MFF.
– Jag kan inte säga att vi tittar på Malmö. Vi ligger lite efter jämfört med samma tid förra året, men startade också senare i år och har förlängt förnyelseperioden till 13 februari. Vårt mål är att slå komma upp i förra årets siffror (15 676) och i den bästa av världar även komma över, säger han.
Men är det viktigt för er att vara bäst i Sverige?
– Jag hoppas att vi har sålt mest, men återigen, vårt fokus är på våra siffror. Om vi är störst är det fantastiskt roligt och återigen ett bevis på att folk att folk tycker om att gå på våra matcher.
Hur ser du på MFF:s framfart publikmässigt?
– Generellt sett bara kul. Ju högre intresset för allsvenskan är desto bättre är det.
Så ser säsongskortsförsäljningen ut för de allsvenska storklubbarna, enligt en sammanställning för FotbollDirekt.se:
1. Malmö FF: 10 752
2. Hammarby: 10 359
3. AIK: 7 091
4. Djurgården: 6 360
5. Norrköping: 6 125
6. IFK Göteborg: 5 076
NIKLAS SVENSSON
Den här artikeln handlar om: