PÅ FD: Peking-succé på planen – och allsvensk publikraket: “Fantastiskt”

IFK Norrköping går mot sin bästa allsvenska säsong sedan tidigt 90-tal. I lördags tvålade Peking till mästarna Malmö FF inför storpublik – 12 379 på Nya Parken, och succén har gjort att IFK nu har ökat sin publik med 30 procent mot för i fjol.
– Det känns positivt att jobba med varumärket IFK Norrköping och det blåser väldigt positiva vindar just nu, säger Mårten Jacobsson på IFK Norrköpings marknadsavdelning till FotbollDirekt.se.

IFK Norrköping ligger tvåa i allsvenskan, och nu är årets stora succélag bara tre poäng efter ledande IFK Göteborg. På söndag möts lagen i seriefinal på Gamla Ullevi.

Kraftigt uppåt för fjolårstolvan Peking på planen – nu visar det sig på läktarna också. Fjolårets hemmasnitt på Nya Parken landade på blygsamma 5 888, det sämsta sedan återkomsten i allsvenskan 2011.

I fjol hade man inte över 10 000 åskådare i en enda hemmamatch – i lördags var 12 379 på plats och såg regerande mästarna Malmö FF tvålas dit med 3-1. I detta nu har Norrköpings publiksnitt ökat med dryga 30 procent, och är nu uppe på 8 428.

– Det är fantastiskt bra. Först och främst har det med det sportsliga att göra, inget snack. Vi har inte haft ordentlig sportslig framgång sen 90-talet, säger Mårten Jacobsson till FotbollDirekt.se.

– Vi var sammanlagt sju år i superettan, och det sätter sina spår. Det är skillnad om man är nere ett eller två år, men de senaste 13 säsongerna har vi kört sju i superettan. Nu är det femte raka säsongen i allsvenskan, och vi känner att folk börjar få förtroende för fotbollen igen. Det är klart att de som följt laget sedan 50-60-talet, de har fått vänta på de här framgångarna och kanske slutat följa laget på plats. Nu kommer de tillbaka.

Men det finns fler förklaringar. Mårten Jacobsson lyfter fram nya Curva Nordahl, ståplatssektionen på norra läktaren. Något som IFK jobbat fram tillsammans med Peking Fanz och andra supportergrupperingar.

– Det är en ståplatssektion med plats för hela 4 000 åskådare, mot för innan när man hade en ståplatssektion för 1 000 pers i ett hörn. Det har blivit väldigt bra. Vi trodde på en rätt snabb succé men kanske inte att det skulle gå så här snabbt.

– Nu kan man integrera fler människor där och det är inte bara hardcorefansen som står där, andra besökare dras med av stämningen och vill stå där. Vi har snittat strax över 2 000 personer på Curva Nordahl de här matcherna och det är inte bara nya åskådare. Jag tror sanningen är att hälften som kommit till är nya, hälften är publik från andra sektioner som har flyttat på sig dit.

Inför säsongen hade IFK ett mycket fördelaktigt erbjudande om årskort på ståplatsläktaren för 595 kronor, och i normalpris 1 200 kronor. Och i år har 1 600 årskort sålts på ståplats jämfört med blygsamma 250 i fjol.

– Det har förstås spelat in, och med ett så pass billigt årskort som för 595, då är det inte säkert att folk går varje match. Men vi upplever att det varit stor uppslutning, och det är klart att den här satsningen varit en succé.

Samtidigt är han noga med att poängtera att publiksuccén totalt sett dröjt en bit in på säsongen. I takt med att laget började vinna och hänga på i toppen av tabellen så har publiksiffrorna ökat markant.

– Den sportsliga framgången har inte gett resultat förrän de sista omgångarna här. När vi mötte ÖSK i premiären, då var supportrarna missnöjda. Vi hade just lånat ut (Alhaji) Kamara, vi tappade poäng direkt och åkte på pumpen i matchen efter mot Elfsborg. Så det är först omgång fem-sex, någonstans där som det drog i gång.

Publiklag som Hammarby och MFF har varit på besök, och nu väntar dubbelmöte med IFK Göteborg – matcher som blivit seriefinaler. Senare på sommaren kommer också AIK.

– Nu möter vi Göteborg och sedan i augusti AIK, så det här snittet kommer ju öka. Det kommer vara minst lika mycket folk på Blåvittmatchen som nu, ja med ett bra resultat mot dem i Göteborg så kan det bli fullsatt. Sedan kommer AIK och sedan i september Djurgården, och vi vet ju att stockholmslagen kommer hit med mycket folk, det är en bra bortaresa för dem.

– Budgeterat snitt var 7 500 – det var ganska kraftigt upp mot för i fjol. Men vi kände det,  med det här laget, väldigt många unga egna spelare och med Curva Nordahl, det skulle kunna bli så bra. Nu ligger vi nästan 1 000 över det också.

Vad trodde ni på förhand om exempelvis den här senaste matchen?

– Före säsongen kanske man lägger en budget för MFF hemma på 7 000-7 500. Nu hade det gått så bra här. Vi hade önskemål om att lägga matchen sent med tanke på värmen och förbundet lät oss spela klockan 18, så vi är glada.

Vad kan det här komma att betyda ekonomiskt för klubben, om succén fortsätter?

– Det är jätteviktigt. Nu har vi gjort minusresultat i flera flera år. Det finns goda möjligheter att vi kan få bättre siffror i år. Men egentligen är de totala intäkterna som är intressanta i slutändan, med sponsorer och spelarintäkter och så vidare. Det är mycket kostnader som ska täckas, och det är lite tidigt att sia om vad det kan ge i slutändan, jag skulle vilja att det går några omgångar till. Är vi kvar på en topplacering då så är det lättare att säga något tydligt om det.

– Men det känns positivt att jobba med varumärket IFK Norrköping och det blåser väldigt positiva vindar just nu. Det är viktigt att man har en bra dialog med fansen. Det måste jag poängtera. De är viktiga i det här arbetet. Peking Fanz är jätteviktiga, men det finns ju fler supportergrupper. Norrköping är en fotbollsstad, och vi känner att folk börjar ta till sig det igen.

 

MISSA INTE! 

Allt om IFK Norrköping – Gå till FotbollDirekts Norrköping-sida

FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETER OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM

ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: