FD – REPORTAGE: SÅ lyckas Elfsborg pressa storstadsklubbarna
Elfsborg är framme i Europa League tredje kvalomgång – en omgång från gruppspel och 30-40 miljoner rikare. I torsdags seger mot norska Odd och ett avgörande play-off är närmare för Elfsborg – än för både AIK och IFK
Göteborg.
HÄR ett reportage från Idrottens affärer för att ytterligare förstärka vad som har gjort och gör Elfsborgs framgångar möjliga.
Det är ett sponsorsnätverk som gör konkurrenterna gröna av avund. Det lokala stödet från Sjuhäradsbygden har starkt bidragit till de sportsliga framgångarna och var avgörande när klubben vågade satsa på en egen arena.
Det var tack vare den här uppbackningen som Elfsborg tog beslutet att förverkliga Elfsborgs Arena som stod klar till den allsvenska starten 2005 till priset av drygt 120 miljoner.
Bakgrunden är fascinerande. 80 miljoner kom via en kommunal borgen. Borås Stad, skänkte marken och Fritids- och folkhälsoförvaltningen står för driften av anläggningen. Ålgårdsläktaren såldes till kommunens fastighetsbolag för 30 miljoner kronor, men IBAB och Arenabolaget hyr dessutom den läktardelen som har affär- och konferenslokaler.
Inte nog med det. Klubben fick också tillgång till marken via kommunen och Sparbanken Sjuhärads ägarstiftelse bidrog med 9 miljoner kronor. Sammantaget, Borås Arena AB, dotterbolag till IF Elfsborg, fick en modern arena för enligt en synnerligen lyckosam affärsmodell. Konkurrenterna sneglar fortfarande med avund.
En av de första arenorna
Borås Arena var en av de första arenorna där utrymmen reserverades för konferenser och andra evenemang.
Antalet sponsorer har ökat år efter år och IF Elfsborg kan idag stoltsera med omkring 400 företag i det mest intressanta nätverket i Västsverige.
Det företag som troligtvis de flesta förknippar med Elfsborg är e-handelsföretaget Ellos med grundaren och miljonären Olle Blomqvist i spetsen. Ellos har länge varit huvudsponsor och haft sitt namn på matchtröjorna. Det har lett till att Elfsborg i vissa sammanhang lite retsamt kallats för just, Ellos.
En annan stor sponsor är Umbro som tar fram matchdräkterna, de har även en läktare uppkallat efter sig, Umbroläktaren och Umbro Corner där mat och dryck serveras i samband med match.
Ensamma i regionen
En stor anledning till att Elfsborg på allvar kan konkurrera med storstadsklubbarna är stödet som föreningen får från näringslivet i Sjuhärad. Klubbchefen, Stefan Andreasson förklarar vad han tror ligger bakom det stora stödet.
– Vi är ensamma i regionen vilket gör det lätt att samlas kring klubben och vi har lyckats skapa en bra produkt som gör det intressant för företag att samarbeta med oss. Det finns säkerligen många olika skäl till att vilja vara med. Men i grunden handlar det om vår sportsliga framgång, sedan finns det till exempel kommersiella intressen som lockar.
Stor marknadsavdelning
Andreasson medger att det skapar en trygghet och han känner inte att lågkonjunkturen har påverkat föreningen. Samtidigt påpekar Stefan Andreasson att det krävs mycket arbete för att bevara och helst förstärka den stora gruppen.
– Det ger sig inte självt, vi har en marknadsavdelning på fem personer och säljare som vårdar befintliga kunder och skriver avtal med nya. Alla sponsorer är för oss lika viktiga och alla är med och bidrar till verksamheten.
På hemsidan är klubben också tydlig med detta där det går att läsa: ”Att vinna medaljer är allas förtjänst, ingen är för liten för att vara med. Hela Sjuhärad medverkar till våra framgångar. Bli en del av framgången och kom till Borås Arena.”
Galamiddag för partners
För sponsorerna inleds säsongen med en kick-off där det bjuds på lunch och mingel med spelare och övriga sponsorer. Förutom bra biljetter till de allsvenska hemmamatcherna får de bland annat också möjligheter att använda spelare till sina egna arrangemang, de får möjlighet att träna med poollandslaget varje torsdag, och bjuda sina anställda med respektive familjer på Elfsborgsdagen i Borås Djurpark.
Därutöver finns det mer traditionella erbjudanden som arenareklam, mediepaket och annan exponering, samt tillgång till medlems- och sponsorregister. Säsongen avslutas sedan med en praktfull galamiddag. Det som är mest populärt tycks dock vara de resor som föreningen arrangerar, Andreasson berättar mer.
– Vi genomför en stor resa med övernattning varje år i samband med en allsvensk bortamatch. Det har vi gjort i många år och det brukar vara omkring 400 personer med på en sådan resa.
Reser med sponsorerna
– Dessutom sker det ett antal resor utan övernattning i samband med bortamatcher i allsvenskan och då är vi runt 700 personer. Resorna bidrar till att göra relationen med företagen starka. Aktiviteterna ger sammanhållningen och möjliggör möten under andra former i en avslappnad miljö där man inte behöver klä sig på ett visst sätt.
Trots de fina siffrorna är Andreasson ändå inte helt nöjd.
– Det finns mycket att göra fortfarande. 10, 20, 30 miljoner ansågs omöjligt, 40 vågade vi knappt säga. I dag är vi uppe i 50 miljoner i sponsorintäkter och det finns fortfarande fler argument till att sälja fotboll och Elfsborg.
Trygghet i arenaägandet
Företagens uppslutning innebär en trygghet i klubbens ägande av Borås Arena. I det avseendet har man lyckats mera än de flesta av konkurrenterna.
– Vi försöker skriva flerårsavtal med så många vi kan och vi har en försäljningsperiod nu som sträcker sig från november tills att bollen sparkas igång.
– Det är ett hårt jobb som väntar med att sälja in förväntningar. Men det är i sportslig motgång som man testas och kan se hur långt man har kommit i andra värden än sportslig prestation.
IDROTTENS AFFÄRER
Den här artikeln handlar om: