PÅ FD: Så matchar AIK Bajen och Djurgårdens siffror: ”Bortkastat med en storklubb direkt”
Hammarby presenterar överlägsna siffror inför den allsvenska premiären. Men bakom är både Djurgården och AIK på väg mot starka siffror. I dag avslöjar AIK hur mycket som sålts inför öppningen mot Halmstad på Friends.
– Vi har sålt över 14 100 biljetter. Nu tar försäljningen fart. Men förmodligen har många sett cupmatchen mot Hammarby som drog 40 000 som vår premiär, säger AIK:s vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.
Hammarby, Djurgården och AIK motsvarar stora förväntningar på publikscenen inför den allsvenska starten.
Inför respektive hemmapremiärer ser klubbarna nu tillsammans att komma upp i omkring 70 000 åskådare.
Hammarby sålde redan i förra veckan ut Tele2.
29 000 åskådare.
Djurgården redovisade kort där efter 13 000.
I dag kommer siffror från AIK:s högkvarter som tar Solnaklubben förbi Djurgården och med det trea i racet inför premiären. Malmö FF i nuläget tvåa med 15 200 sålda.
– Cupmatchen mot Hammarby blev ju otroligt speciell. Många har nog sett den som vår hemmapremiär. Men vi jobbar hårt på att få folk att se det här som den premiär den faktiskt är. Men 14 100 är en bra siffra och man ser hur det börjar skjuta fart med en dryg vecka kvar, säger vd Thomas Edselius till FotbollDirekt.se.
Hur AIK:s budgeterade publiksnitt för året ser ut hemlighålls. Men klart är att 12 000 årskort är sålda. En minskning från fjolårets 15 000-nivå, en nivå som i slutänden gav totala snittet 16 446 åskådare.
Men det tudelade inför att få en mindre klubb som Halmstad i en hemmapremiär, kontra att få en storklubb direkt? AIK:s vd låter trots allt säker på vad klubben helst av allt vill se på Friends arena i den här allsvenska premiären:
– Att få en storklubb direkt i en premiär är lite bortkastat därför att en premiär alltid är en premiär och i stor utsträckning säljer sig självt. Så som det är nu i år med Halmstad, det är precis vad vi i AIK vill ha. Det här är jättebra.
MISSA INTE!
– Allt om AIK – Gå till FotbollDirekts AIK-sida
– AIK:s kampanjfilm släcktes ner – saknade rättigheter
– AIK goes Dressman, Häcken myser och Dif-bossen hade platsat i Elfsborg
FÖLJ FOTBOLLDIREKT FÖR DE SENASTE NYHETERNA OM SVENSK FOTBOLL!
– TWITTER
– FACEBOOK
– INSTAGRAM
ELITEFOOTBALL – Sveriges bästa statistik-databas för svensk fotboll
Den här artikeln handlar om: