PÅ FD: Pampen arg på Blåvitt-läcka: “Hemskt att någon läcker siffror”
IFK Göteborg uppges gå mot mångmiljonförlust. Uppemot åtta miljoner enligt vissa medier. Den tidigare storsponsorn Prioritet Finans och vd:n Nils Wiberg är bekymrad över att siffror kommer ut i media:
– Jag har väl inte haft någon större respekt för hur ekonomin skötts i IFK Göteborg. Det har jag aldrig haft under de här åren, säger Wiberg till FotbollDirekt.se.
IFK Göteborg går mot minus för 2014, trots spelarförsäljningar som Tobias Hysén, Ludwig Augustinsson och Sam Larsson.
Uppgifter till Sportbladet (fem miljoner minus) och GT (mellan sex och åtta miljoner) gör gällande att Blåvitt går back. Officiellt besked kring hur det ligger till kommer på måndag 2 mars.
IFK Göteborgs tidigare storsponsor Prioritet Finans och vd:n Nils Wiberg säger att uppgifterna både överraskar och inte:
– Jag har väl inte haft någon större respekt för hur ekonomin skötts i IFK Göteborg. Det har jag aldrig haft under de här åren, säger Wiberg till FotbollDirekt.se och fortsätter:
– Jag är ändå överraskad, för jag har inte vetat om det här. Men jag har misstänkt det. 1+1 är fortfarande 2 och inte 3. Sitter man utanför och tittar in så vet man ju fortfarande att 1+1 är 2. Sedan ska vi komma ihåg att det här fortfarande är uppgifter och bokslutet har inte kommit ännu. Men jag kan tänka mig att det ser ut ungefär så här.
Prioritet Finans slutade som stjärnsponsor efter att avtalet löpt ut 2014. Nu är företaget engagerat i flera andra allsvenska klubbar: Halmstad och Djurgården. Wiberg igen:
– Vi vill ju jobba med klubbar som har koll på ekonomin. Nu har vi gått in i Halmstad, och de hade dålig ekonomi (redovisade nyligen minus 5,5 miljoner för 2014) men där har vi sagt att vi ska vara med och rädda situationen. Vi vill gärna vara med att bidra till det. Det är viktigt att alla klubbar har en sund ekonomi.
Ni går in i en klubb som visar minus. Visste ni att det skulle gå mot minus på förhand där?
– Ja, det har varit öppet med det, vi har förstått på ett ungefär att det är där det skulle landa. Jag får inte heller några exakta siffror nu, men jag får indikationer, “det och det är minus”, eller “det och det går bra”. Då vet man på ett ungefär hur situationen är. Det är väl bra att veta, allt ska inte komma som en överraskning. Med de andra klubbarna, där vet jag och får besked. Det är mycket roligare när man vet lite grann. Livet är inte en dans på rosor, det uppstår problem under resans gång. Men det är tråkigt när man aldrig får veta något om problemen i förväg, säger Wiberg som dock är mest förbannad på hur siffror kommer ut i förväg:
– Det hemska är att någon inifrån klubben läcker siffror till media. Stämmer de här siffrorna så är det väldigt illa i, man får inte hålla på och läcka siffror. Om det kommer ut 1,5 vecka innan bokslutet och siffrorna stämmer till punkt och pricka, då är det väldigt illa. Vi får väl se här nästa vecka och matcha det mot uppgifterna.
Om siffrorna stämmer, vad tror du det är som ligger bakom?
– Jag har mina misstankar; man handlar mycket spelare, och har dåliga publikintäkter. Det är tråkigt att konstatera att publiken har minskat Göteborg. Det var ju precis som i Stockholm förr i tiden. När jag växte upp och gick på Nya Ullevi så hade IFK 30 000, Öis hade 20 000 och Gais 15 000. Det verkar som att intresset för att gå på fotboll i Göteborg, jag vet inte…
– Men det hoppas vi ju vara med och vända nu med det här projektet vi trots allt har med IFK, med Göteborgs Nya Arena. Att vi kan ta in hundratals ungdomar i Göteborgs ytterområden, och få med deras föräldrar, få in nya supporterskaror. Man måste börja vinna nya supportrar för att vända den här trenden.
Enligt fotbollskanalen.se så tvekar flera av de befintliga sponsorerna i IFK Göteborg, däribland Intersport, SKF och Adidas, på att fortsätta sina samarbeten med klubben.
– Jag har ingen kontakt med de andra sponsorerna, men det är tråkigt om det stämmer. IFK Göteborg måste ha moderna sponsorskap. Ett modernt sponsorskap, det är inte bara att synas på en tröja. Utan det är lite motprestation i form av affärsnätverk till exempel, säger Wiberg.
Han äger själv 20 procent i Serneke, en sponsor som har ett år kvar på avtalet med Blåvitt. Klubben nu går miste om mångmiljonbelopp per år i och med att Prioritet inte finns med, och projektet med Göteborgs Nya Arena kommer kosta ett antal miljoner. Men något mer engagemang utöver det och satsningen på Göteborgs Nya Arena diskuterar han inte med klubben.
– Nej, vi pratar inte om det. Men vi är i kontakt med IFK varje vecka i och med den nya satsningen i Göteborgs Nya Arena, där vi äger 50 procent. Det är det vi är mest engagerade i. Det är en stor grej i Göteborg, en jättegrej. Det fordras resurser där, med personal och så vidare. Det är något vi vill vara engagerade i, att hjälpa till att lyfta ungdomsidrotten i Göteborg.
Den här artikeln handlar om: