Publikoptimism i Djurgården – tror på att nå drömgränsen 10 000: “Absolut”

Djurgården siktade på 10 000 sålda säsongskort i fjol, men nådde inte ända fram. I år är målet satt lika högt, och den här gången är optimismen stor om att klara det:
– Ja, det känns absolut som ett realistiskt mål, vi ligger bra till för det, säger Johan Andersson, projektledare inom publikfrågor i Djurgården, till FotbollDirekt.se. 

Djurgården hade som mål att nå 10 000 sålda säsongskort i fjol. Det stannade på 8 320. I år är målsättningen densamma – 10 000 ska säljas, och halvvägs in i januari så återstår det knappt 3 500 sålda kort för att målet ska nås. Förutsättningar som gör att förhoppningen är stor den här gången.

– Vi ligger en bit över 6 500 sålda och det ser fortsatt bra ut. I fjol hade vi sålt runt 5 500 kort vid den 5 mars, så det ser bättre ut nu, säger Johan Andersson, och räknar upp faktorer som talar för en fortsatt stark försäljning:

– Januarilönen kommer ju nu här snart och laget är på träningsläger, och i februari åker man på ett till, vi har träningsmatchen mot HJK på Tele2 också den 8 februari.

– Så det blir mer fotboll, mer påtagligt att det faktiskt är säsong snart och tempen höjs. Sedan är det nog många supportrar som väntar på spelschemat också, det har ju inte kommit än. Många vill ha alla matcher framför sig innan de slår till och köper.

Ni ser stora möjligheter att nå 10 000-målet nu? 

– Ja vi har stora förhoppningar absolut. Tempen i Stockholm har ju ökat rejält överlag, det känner man. Det är en spännande säsong som väntar, både sportsligt och publikt. Det som ligger efter lite grann är korten till klackläktaren, det är ju som det brukar vara att de i klacken köper senare. Vi har sålt 750 på södra nedre, vi sålde 2 100 där i fjol, och den tar in 3 700. Vi hoppas kunna sälja fler där i år.

Längre fram mot säsongstart så kommer också de nästan traditionsenliga publikkampanjerna för att boosta försäljningen i spurten mot säsongsstart. Ofta iscensatta av fansen, och det kommer att komma sådana längre fram:

– Givetvis hjälper vi till där, och vi kommer också ta fram kampanjer i olika former. Vi har till exempel ett samarbete med researrangören Tailor Events där fansen kan åka ner på träningslägret i Turkiet, där man får se matchen mot Shanghai med Svennis och Tobbe Hysén och bo på spelarhotellet. Det är en liten kul grej som vi hoppas kan höja tempen ytterligare.

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: