Så stärker klubbarna varumärkena i krisen
– Det här kan komma att rita om varumärkeskartan, säger han till FotbollDirekt.se.
Just nu försöker klubbar i allsvenskan och superettan hjälpa samhället på olika sätt. Bland annat så har AIK delat ut matlådor, MFF packat matkassar och Örebro startat en telefonlinje för äldre som upplever ensamhet och oro över coronaviruset. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon menar att initiativ som dessa kommer bli oerhört viktiga i varumärkessyfte när den normala kommunikationen är satt ur spel – men han vill fortfarande se mer.
– Jag tror att klubbarna blivit tagna på sängen av allt det här, vilket såklart är helt förståeligt, men från och med nu och framåt är dags att börja tänka på hur man håller intresset vid liv och hur man skapar unikt innehåll. Jag tycker klubbarna varit lite passiva hittills, och återigen det förstår jag, men många har nog blivit lite väl tagna av stundens allvar och det gäller både företag och föreningar, säger han och fortsätter:
– Jag tror faktiskt man kan köra på för det sitter människor där hemma som vill ha underhållning och sport. Det finns kanske mer tid än någonsin för digital konsumtion så jag efterlyser mer intressant innehåll. Jag tror klubbarna väntar på att få veta när allsvenskan börjar för att sedan kunna trycka på det normala kommunikationsmaskineriet men jag tycker klubbarna skulle köra på mer redan nu.
Det Niklas Turner Olovzon talar om syftar inte bara till samhällsengagemang utan alla typer av digitalt material som på något sätt håller klubbarna aktuella. Han menar också att ”varumärkeskartan” kan komma att förändras markant – helt beroende på hur klubbarna lyckas kommunicera med supportrar och sponsorer.
– Det här kan komma att rita om varumärkeskartan för det kommer finnas klubbar som kommer få en ännu starkare relation till sina supportrar och stärka sitt varumärke både lokalt och på riksnivå. Sedan kommer det också finnas klubbar som får ett försvagat varumärke genom att agera fel i dessa tider.
Vad vill du se mer av?
– Jag skulle vilja se mer om hur spelare tränar, personporträtt, vad klubbarna gör för samhällsinsatsen eller gamla minnen. Man skulle kunna ha digitala sändningar varje dag från studios och annat men jag hoppas och tror att vi är där ganska snart nu när allt börjar landa lite.
Vad är det värsta man kan göra ur en varumärkessynpunkt i det här läget?
– Det tror jag skulle vara om man visade en bristande förståelse för att det finns saker som är viktigare än fotbollen och att man intar en offerkofta-roll. Till exempel att man gråter ut för mycket i medier och börja kräva för mycket av sina supportrar. Vill man vara en stark aktör lokalt så måste man också kunna vara det i kristider.
Niklas Turner Olovzon menar också på att det generella allsvenska värdet inte kommer minska oavsett när domaren kan sätta pipan i mun igen.
– Långsiktigt tror jag inte att allsvenskans värde blir mycket mindre av att seriestarten skjuts upp. Inte ens en inställd allsvenska hade påverkat värdet till 2021 utan det handlar mer om vilka enskilda situationer klubbarna befinner sig i då och att de orkar resa sig igen. Men där är vi inte än och jag tror det finns många skäl till att allsvenskan kommer spelas i år oavsett om det blir med publik eller inte.
Den här artikeln handlar om: