Fruktar att tv-bolag ska tappa tålamodet kring allsvenskan

14 juni startar en försenad allsvenska och när den startar är den utan publik.
Publik som är så viktig för inramningen på de matcher som spelas och som ger en fin helhet också för åskådare framför TV-apparaterna. Det sistnämnda kan nu göra att det blir mindre TV-pengar till lagen i allsvenskan och superettan.
– Stämningen är någonting som ett mediebolag betalar för. De tycker att matcher utan publik, det är ju ingen stämning, säger Lars-Christer Olsson, ordförande för Svensk Elitfotboll till DN.

Redan nu spekulerar Lars-Christer Olsson om att klubbarna i allsvenskan och superettan tillsammans har tappat 300 miljoner kronor på att säsongen försenats.
– Och det kommer att ticka på ännu mer ju mer vi får spela utan publik naturligtvis, säger han till DN.



Och det är just bristen på publik som gör att sponsorerna kanske inte är så sugna på att betala full ersättning.
- De som har skyltar på en arena till exempel förutsätter ju att det är publik på arenan så att deras budskap når ut, säger Lars-Christer Olsson.

SEF:s ordförande är dock mycket nöjd med hur företag som Svensk Elitfotboll jobbar med som partners har ställt upp i den rådande situationen, däribland sändande TV-bolaget Discovery.
- Våra partners har varit väldigt tillmötesgående såhär långt. Både Discovery och andra kommersiella partners har till exempel betalat sina överenskomna ersättningar så här långt fram till seriestart, säger Lars-Christer Olsson.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: