Skämtbonanza på Twitter – FFF om ölnamnet: “Inte varit positivt för oss”

Falkenbergs FF brukar sällan få de stora rubrikerna. Men igår smällde det till ordentligt. Starka reaktioner efter att namnet på klubbens nya arena presenterats. Falcon Alkoholfri Arena fick både skämt och kritik att hagla på sociala medier. En storm Falkenbergs FF var långt i från förberedda på.
– Det har väl inte varit det mest positiva kanske. Vi, alltså föreningen, har ju fått ta emot all den här uppmärksamheten och i många fall kritiken, säger FFF:s ordförande Lars-Eric Nilsson till FotbollDirekt.se.

Falcon Alkoholfri Arena – så kommer Falkenbergs FF:s nya arena heta. Namnet på arenan, som ska stå klar 2017, presenterades i går på en presskonferens. Intresset var svalt inför presskonferensen, men när namnet blev känt så smällde det till ordentligt.

Hela fotbollssverige vaknade till – på sociala medier ramlade både sågningar och skämt in i strid ström. Om Falkenberg var förberett? Tvärtom. Mångåriga ordföranden Lars-Eric Nilsson medger att uppståndelsen blev långt mycket större än förväntat.

– Det är det väl alltid i Facebook och Twitter när man kommer ut med en nyhet, det tas aldrig emot positivt av alla. Men nej, vi hade inte räknat med det här. Den här uppståndelsen, absolut inte, säger Nilsson till FD.

Det gamla talesättet “all PR är bra PR”, tycker du att det stämmer här?

– För Carlsbergs del har det här inneburit stor publicitet och de har ju en stor kampanj där de lanserar just alkoholfria alternativ. Så för dem har det varit positivt och de har fått ut varumärket brett.

– För oss? Nej, det har väl inte varit det mest positiva kanske. Vi, alltså föreningen, har ju fått ta emot all den här uppmärksamheten och i många fall kritiken. Men det är klart att vi har fått lite publicitet, det är vi inte så vana vid. Vi har synts en del i alla fall.

Nilsson säger att beslutet kring namnet har tagits gemensamt, klubben och Carlsberg.

På förhand, fanns det farhågor om just namnvalet… att det skulle bli reaktioner?

– Vi har har hela tiden varit inne på att vi skulle samarbeta med Falcon. Det är den största arbetsgivaren i kommunen, ett företag som bildades 1896 i Falkenberg och är starkt förknippat med området. Även om Falcon numera är ett varumärke i Carlsbergkoncernen. Men det är ju något som vi velat få till, de fanns redan tidigare som tröjsponsor och kändes som den naturliga samarbetspartnern.

– Sedan, hade den fått heta Falcon Arena så hade det ju förmodligen blivit det namnet. Men lagstiftningen tillåter inte det. Då blev det det här namnet. Men vi trodde kanske inte att det skulle bli så här stort kring namnet.

Lars-Eric Nilsson menar att det som var tanken med namnet – att lyfta fram det alkoholfria alternativet – har fått helt fel spinn.

– Vi har ju stått bakom det här och tycker att vi sänder ut ett positivt och viktigt budskap med det alkoholfria alternativet. Det behövs ett alternativ i samhället och det är något som kommer mer och mer, det säljs numera alkoholfri öl på de flesta krogar i dag till exempel. Vi tycker ju att det är någonting bra, och något vi absolut kan stå bakom.

Det har spekulerats i att Falkenberg i och med namnrättigheten “har råd” att fortsätta med naturgräs även 2017. Att valet skulle stå mellan en namnsponsor och konstgräs, och att man nu får betala priset för naturgräs med namnet Falcon Alkoholfri Arena. Men det stämmer inte alls, säger Nilsson.

– Nej, det har inget samband alls. Villkoren för arenan var ju klara på förhand, långt innan det här med namnet. Vi har diskuterat med kommunen, vi hade våra villkor. Vi fick igenom vissa grejer och fick ge oss på andra. Naturgräs var en grej vi fick igenom. Men avtalet med Carlsberg, det är ju ett rent sponsoravtal mellan oss och dem.

– Vi har haft klart med naturgräs på nya arenan långt innan vi fick en samarbetspartner kring namnet. Sedan har kommunen känt till det sedan en tid, och haft det som en paragraf att de kunde lägga in sitt veto kring namnet. Men de har godkänt allting. Nu är det förvisso en politiker (kommunalrådet Claes L Ljung) som går ut och hävdar att han inte känt till det, men det är struntprat. Det här har de haft på sitt bord, och han har fått ta del av det på förhand. Men det han säger, det får stå för honom.

Vad säger du till dem som tycker att ni har “sålt er” i och med arenanamnet?

– Det är svårt att kritisera dem som har synpunkter, det måste man få ha. Men bland dem i och runt klubben är det inte så, vi upplever inte att folk i närområdet är kritiska, tvärtom. Och det som skrivs på Facebook och Twitter, om folk raljerar och tycker att det är ett fånigt eller barnsligt namn… vi kan ta det. Om det däremot skulle komma kritik från, vad ska jag säga, mer professionellt håll… då är det kanske en annan sak. Då får man ta åt sig lite mer.

Du tänker makthavare, förbund? Finns det några reaktioner därifrån?

– Precis, och nej, vi har inte hört något. Och jag skulle tippa att de snarare tycker tvärtom, att vi står för någonting positivt i och med att vi tar ställning för ett alkoholfritt alternativ.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: