Storsponsorns attack på fotbollspubliken
Mikael Sekund, senior advisor, på Swedbank, som är en storsponsor av svensk fotboll skrev i förra veckan en debattartikel på Dagens Arena där han gick till angrepp mot Magasinet Neo:s Mattias Svensson som på sajtens officiella Twitter-konto kallat en fotbollsdomare för hora.
Sekund skriver följande:
”Fotbollen håller på att förstöras av huliganer, de flesta precis som Mattias Svensson; strax under eller över 40 år, välutbildade, med bra inkomster och med ett stabilt familjeliv. Vem tar i dag med sig sina barn eller barnbarn på en fotbollsmatch i någon högre division? Kanske den som tycker det är acceptabelt att kalla personer för hora, fitta eller babbe – eller som tar till ett järnrör när inte ens det räcker som tillmäle. Svensk elitfotboll, fotbollens sponsorer, som mitt eget företag Swedbank, och ett antal ideella organisationer gör stora ansträngningar för att göra fotbollen till nöje för alla, inte enbart för huliganerna.”
Petter Dixelius, copywriter och varumärkesstrateg på reklambyrån Saatchi & Saatchi, reagerar starkt över artikeln från en av svensk fotbolls storsponsorer.
”Oerhört märkligt utspel från en av svensk fotbolls storsponsorer. En text som aldrig borde ha publicerats. Extra märkligt blir det när han väljer att hoppa på barnfamiljer. Det är spekulativt och sannolikt osant att de flesta föräldrar bär järnrör och skriker “hora” och “babbe” när Helsingborg eller AIK spelar match. Sånt här skadar Swedbanks trovärdighet.” skriver han i ett mejl till FotbollDirekt.se.
Victor Capel, vice ordförande i Svenska Fotbollssupporterunionen tycker också att artikeln är lite märklig.
– Jag kan väl till att börja med tycka att det är rätt klantigt att skriva som han (Mattias Svensson, Neo) gör. Som offentlig person borde man ha koll på vad som är okej att göra på offentliga twitterkonton. Det är en rimlig kritik då Svenssons språkbruk är rätt pinsamt att ha offentligt. Det är självklarheter, säger Capel till FotbollDirekt.se och fortsätter:
– Men kritiken skjuter bredvid mål. Sekund målar upp en bild där detta är det stora problemet, och att det är därför folk inte går på fotboll och så vidare. Det är lite väl förhastat kanske att hoppa till den slutsatsen efter något som någon skriver på Twitter. Man drar väldigt konstiga slutsatser efter att någon skrivit ett ord på Twitter.
Swedbank är en av svensk fotbolls största sponsorer, är det rimligt att de engagerar sig på det här sättet?
– Det är kul att de engagerar sig, men jag kan tycka att om man nu har det engagemanget för svensk fotboll kanske man bör göra en lite djupare analys av det som de som sysslat längre med de här problemen än vad Swedbank gjort, har kommit fram till. Det hade varit välkommet innan man går på offensiven på detta sätt. Tycker man supportrars uppträdande är ett problem så hade det varit bra om man tog den dialogen med supportrarna istället, på ett aningen mer konstruktivt sätt än detta.
– Jag vet att Swedbank gör mycket bra med sina pengar inom fotbollen, det ska sägas. Men det känns som diskussionen om värdegrund, vill man att det ska bli seriöst måste man ta det med människorna som står för den värdegrund man inte uppskattar och inte på det här sättet.
Den här artikeln handlar om: