T-shirtsatsningen kan ge kassaklirr: “Slår hål på myten om att Djurgården bara är östermalmare”

T-shirts med Djurgårdens klubblogga och namnet på en stadsdel i Stockholm. “Stockholmströjan” har blivit en succé. Djurgården har på bara några veckor sålt lika många kampanj-t-shirts som man brukar sälja matchtröjor på en hel säsong.
– Det är otroligt kul. Det här började bara som en liten sidogrej, men har verkligen tagit spinn, säger Johan Andersson, projektansvarig för pubilkfrågor hos Djurgården
, till FotbollDirekt.se.

I samband med att Djurgården lanserade kampanjen “Stockholms Stolthet” så satsade klubben även på att trycka upp t-shirts med klubbloggan och namnet på ett specifikt område i Stockholm under för att markera var i från i staden man kommer i från. Hittills har Djurgården sålt 3 349 t-shirts.

– Det startade bara som en idé i samband med lanseringen av kampanjen, att “vi skulle kunna göra det här vid sidan om”. Men det har verkligen tagit spinn, det är fantastiskt kul. Det är över 75 olika orter nu som vi blivit tvungna att trycka upp tröjor för, säger Johan Andersson till FotbollDirekt.se.

Ni tjänar lite pengar på det här? 

– Ja, det kan man säga att vi gör. Vi har omsatt runt en miljon på t-shirts hittills. Redan nu innan säsongen har vi i stort sett sålt motsvarande vad vi gör i matchtröjor på ett helt år. Vi brukar sälja mellan 3 000 och 4 500 matchtröjor per säsong.

Vid midnatt till långfredag så stoppades försäljningen, tillfälligt.

– Det är mest för att vi ska få ut alla ordrar, tryckeriet hinner inte med. Men vi drar igång sen igen. Vi måste hinna samla oss – men det kommer nog i gång igen om någon vecka eller två, säger Andersson, och poängterar att t-shirtförsäljningen också på sätt och vis blir en demografisk undersökning över var i Stockholm Djurgården har sina anhängare:

– Det här slår hål på myten om att Djurgården bara är östermalmare. Den spridning som visat sig här, det visar att Djurgården har sympatisörer över hela Stockholm. Vi har en barometer på vilka områden som säljer bäst och det är väldigt jämnt fördelat över hela stan. Sollentuna har sålt klart bäst, sedan är det Kungsholmen och sedan Vasastan, men det finns vitt skilda områden representerade.

– Vi vet ju sedan tidigare om att Söderort, det är där vi har flest djurgårdare. Vi har undersökningar som visat att den typiska djurgårdaren är mellan 29 och 35 och bor i Söderort. Men det har sålts bra i egentligen alla väderstreck.

 

 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: