Tunga slaget mot DPlay: Skyldiga att kompensera
Discovery övertog rättigheterna till att sända allsvenskan och superettan från CMore inför denna säsong. Företaget har valt att satsa på en streamlösning istället för att sända matcherna linjärt. Men starten har varit allt annat än bra och tjänsten har strulat för många tittare. Nu säger konsumentverket att DPlay är skyldiga att kompensera kunderna som haft problem.
– Ja, om man inte får vad man har avtalat om. Betalar man pengar för att man ska kunna följa allsvenska matcher och det inte fungerar som man har kommit överens om så kan det vara möjligt att kräva prisavdrag motsvarande det här problemet, säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument till Aftonbladet.
Många hade farhågor på förhand att det inte skulle fungera bra med Dplays streamlösning och dessa farhågor har besannats med stora störningar på sändningarna under de inledande matcherna med frustrerade tittare och kunder som följd och som på sociala medier vädrat sitt missnöje. Nu finns det dock en möjlighet för dessa kunder att få lite plåster på såren.
Men grundprincipen är alltid att man ska få vad man har avtalat om, oavsett vilken lag som är tillämplig eller inte. Och får man inte vad man har avtalat om, då är det fel och då ska man kunna bli kompenserad för det.
- Telekomtjänster faller inte direkt under lagen, vilket gör det lite mer komplicerat. Då gäller i första hand avtalsvillkor även om man kan ta hjälp av till exempel konsumenttjänstlagen, eftersom att det är en tjänst du köper. Men grundprincipen är alltid att man ska få vad man har avtalat om, oavsett vilken lag som är tillämplig eller inte. Och får man inte vad man har avtalat om, då är det fel och då ska man kunna bli kompenserad för det, säger Adam Dahlin till Aftonbladet.
DPlay själva tidigare har svarat på frågan om kompensation till tittare att de får vända sig till företagets kundtjänst med sina problem.
- Det är svårt att ha ett svar på den frågan eftersom det alltid finns en risk för problem med streaming. Det kan vara relaterat till tjänsten eller uppkoppling och vilken enhet man använder. Men man kan kontakta vår kundtjänst så hjälper de till, svarade Dplays kommunikationsdirektör Jessica Linnman när hon häromdagen fick frågan av Aftonbladet kring det strul som varit för många tittare som har köpt abonnemang.
Konsumentverkets Adam Dahlin ger tydliga råd kring hur missnöjda tittare ska göra när de kontaktar DPlays kundtjänst.
- Ta kontakt med företaget, Dplay i det här fallet, och ställa krav på kompensation för de problem man har haft. Dokumentera gärna de felande problemen så att man kan bevisa att det har existerat också.
Den här artikeln handlar om: