Unik reklambomb får Djurgården att haja till
FOTBOLLDIREKT I SAMARBETE MED IDROTTENS AFFÄRER
Är elektronikjätten Samsungs grepp med att locka publik till idrottsvenemang en ny marknadsföringshit? Samarbetet med Djurgården hockey där alla åskådare i kväll får en gratis mobiltelefon imponerar nu på Dif fotboll.
– Absolut men inte utan att först ha en förankring hos våra supportrar så att det inte slår fel, säger Dif:s marknadschef Daniel Malmgren till FotbollDirekt.se.
Känslan är den att alla sätt att locka publik till en idrottsarena är uttömda. Men uppenbart inte riktigt alla.
I dagens Idrottens Affärer slås ett nytt kampanjsätt mellan Djurgården och elektronikjätten Samsung upp. Ett spektakulärt grepp inför kvällens hockeyallsvenska match mellan Djurgården och Karlskrona ska nu för första gången testas.
Inför matchen på Hovet står de klart att alla personer med en matchbiljett får en Samsung-telefon!
IA uppger att det är genom ett samarbete med Samsung och Phone House som det har blivit möjligt att erbjuda alla besökare en gratis telefon.
– Våra fans är de mest trogna i landet och då vill vi ge dem något extra. Tillsammans med våra partners har vi nu lyckats skapa den här kampanjen, säger Djurgården Hockeys publikansvarige Jesper Björck.
Nu reagerar Djurgården fotboll på strategin och kan själva tänka sig att göra samma sak gentemot Dif-fansen i samband med en Tele2-match.
– Det finns säkert kritiker som tycker att det är tveksamt att locka folk på det här viset. Att det är ett billigt grepp men jag vänder på det. Det har blivit en snackis och det gäller att nå ut. Har man bara en bra produkt att presentera, vilket både vi och Djurgården hockey har, så är det värt det, säger Djurgårdens marknadschef Daniel Malmgren till FotbollDirekt.se.
Så du gillar greppet?
– Alla grepp är värda att prova men som jag sade, vi skulle aldrig göra det här utan att först ha med oss våra fans i frågan så att det inte slår fel – så att vi är säkra på att det tas emot rätt, säger Dif:s marknadsföringschef för att undvika fällan AIK gick i med det motstånd som blossade upp mot uppvisningsmatchen mot Man United.
– Det gäller att försäkra sig om att satsningar tas emot bra. Vi har själva mycket spännande på gång men allt behöver inte handla om give away, betonar Malmgren och fortsätter:
– Utan det handlar för oss också om att använda en toppmodern arena så fullt ut som möjligt. Applösningar är på gång liksom en helt ny teknik i övrigt som är hemlig men som vi inom kort ska testa med en grupp supportrar som panel. Tas det emot bra kan det bli aktuellt till nästa säsong.
Den här artikeln handlar om: