Utbilda dig inom sportmarknadsföring: ”Nu släpps den”
Professionell idrott i Sverige är idag en mångmiljardindustri med tusentals anställda, den engagerar stora kommersiella intressen och sportmarknadsföring har letat sig ända in på universiteten.
Nu släpps första upplagan av Sport Marketing – en lärobok i sportmarknadsföring skriven utifrån svenska fallstudier.
Sport Marketing är en heltäckande lärobok som riktar sig till personer som arbetar med, eller utbildar dig inom försäljning och marknadsföring inom den svenska idrottsbranschen.
Boken är anpassad efter svenska förhållanden och innehåller ett flertal aktuella fallstudier från våra stora idrottsevenemang.
Boken bygger på författarnas erfarenheter från och analyser av större idrottsorganisationer, idrottsföreningar och internationella proffstävlingar som till exempel Vasaloppet och Swedish Open i Båstad.
Boken behandlar aktuella ämnen som strategisk marknadsföring inom sportbranschen, marknadssegmentering och utveckling av varumärken. Men den avhandlar också hur företag utanför idrotten kan utveckla sin marknadsföring med proffsidrott som budskapsbärare och plattform.
Författarna bakom boken är Anders Ericsson och Jonas Persson, två tungviktare inom svensk proffsidrott med bred erfarenhet från arbetet med sport marketing från flera olika utkiksposter.
Anders Ericsson har arbetat med marknads- och försäljningsarbete inom flera stora organisationer i svensk idrott, bland annat Svenska Fotbollsförbundet och Hockeyallsvenskan, men har även arbetat som sportkommentator.
Jonas Persson grundade TV-rättighetsföretaget IEC in Sports 1994, ett företag han också var VD för fram till 2011. Jonas har arbetat med flera av de stora internationella idrottsförbunden samt arrangörer av ATP- och WTA-tävling i tennis och en rad andra sporter.
Den här artikeln handlar om: