Vill hjälpa allsvenskan att upptäcka fler talanger: ”Spelaren marknadsför sig själv”
KÖPENHAMN. Mattias Lindström, 35, tackade för sig efter den allsvenska säsongen 2015. Med skorna på hyllan och väntar nya utmaningar för Lindström vars nya jobb är att lansera appen Tonsser i Sverige.
– Det här blir ett sätt att kanske sudda ut mellanhänder. Spelaren marknadsför sig själv och klubbarna scoutar själva, säger Lindström till FotbollDirekt.se.
Stadslag, elitläger och pojklandslag. Så sållas talang-agnarna från vetet och har gjorts under lång, lång tid. Mattias Lindström var själv med i såväl pojk-, junior-, U21- och sedermera a-landslag. Men nu vill han hjälpa ”bortglömda” talanger att synas – och allsvenska klubbar att upptäcka dem.
Efter att ha lagt fotbollsskorna på hyllan, med nästan 300 allsvenska matcher på CV:et, har han börjat jobba med den danska appen Tonsser och är ansvarig för att lansera den i Sverige. FotbollDirekt hängde med Lindström till Köpenhamn där kontoret ligger för att ta reda på mer kring vad allsvenska klubbar kanske snart vill lägga vantarna på.
Företagets lokal ligger i Vesterbro och är allt annat än pampig. Men vad gör det när den ligger på Sönderboulevard, som Joakim Thåström skrivit en, i mångas öron, fantastisk låt om. Efter att ha tagit sig ner för en liten trappa möts man av en knippe matchtröjor som hänger över en lina i taket. Till vänster är ”kodarrummet” med fyra-fem programmerare som sitter med lurarna på och knackar kod (eller något liknande, det här är inte undertecknads bästa gren).
Simon Hjäre Hansen är en av grundarna till Tonsser.
– Jag spelade själv fotboll och livet kretsade bara kring det. Men hur många matcher jag än spelade så försvann min prestation. Det fanns ingen som ”trackade” den. Med Tonsser kan man få den upplevelsen som proffsen har, man kan bygga sitt eget CV, säger han.
Tillsammans med tre kollegor byggde de den första prototypen som lanserades för desktop i augusti 2014. I mars 2015 lanserade de appen och i maj lanserades Tonsser i Norge.
– De professionella spelarna får all uppmärksamhet och det vill vi vända på. Vi vill flytta fokus från idoliseringen av stjärnorna till att ge spelarna själva en upplevelse och plattform att synas på. I längden vill vi hjälpa till att utbilda spelare på alla plan. Allt från träning till kost, säger Simon.
I Danmark, Norge och Sverige har Tonsser i dagsläget cirka 50 000 användare varav 2500 är i Sverige. 28 procent av lagen i Stockholm åldersspannet 13-19 år har minst en spelare registrerad. Det är där Mattias Lindström kommer in i bilden.
Men det ligger inte bara i spelarnas intresse att använda appen för att synas. En ny ”scoutingmarknad” öppnas för de allsvenska klubbarna. Just nu kan klubbar bara titta på olika spelare men i framtiden är det tänkt att även klubbar ska kunna ha en egen profil. I Danmark har värvningar av ”Tonsser-spelare” redan skett. Superliga-laget Esbjerg värvade 17-åringe Rasmus Madsen från danska division 5 till sitt ungdomslag vilket skapade eko på andra sidan sundet.
– Det här blir ett sätt att kanske sudda ut mellanhänder. Spelaren marknadsför sig själv och klubbarna scoutar själva, säger Lindström.
Han har redan träffat ett flertal allsvenska klubbar för att diskutera ett samarbete och bemötandet har varit positivt.
– Klubbarna i allsvenskan är duktiga på att ha koll på talanger, men de missar också många talanger, vilket ju inte är så konstigt då det för en klubb är omöjligt att hålla koll på alla. Men alla de spelare som ratas redan vid 15, 16 eller 17 år vill vi ge en ny chans att synas.
Hur kommer du/ni jobba på den svenska marknaden?
– Jag ska hitta 20 scouter i Stockholm, Skåne, Göteborg och utspritt över landet. De kommer att scouta matcher och spelare på alla nivåer. Anledningen är för att det inte bara ska stanna vid att vara ett Facebook/Linkedin för spelarna, utan att vi också ska försöka hjälpa dem nå sin potential och de klubbar som kan tänkas vara intresserade av dem. Sen pratar vi som sagt med några allsvenska klubbar om att några, av våra scouter utplockade, spelare ska provträna med dem under vintern.
Men det kommer inte bara stanna vid Skandinavien. Tonsser har redan anställt folk i Barcelona, Paris och Milano i liknande roller den Lindström har.
Den här artikeln handlar om: