Mästarnas sportchef om siffrorna som pekade nedåt redan innan krisen

Allsvenska klubbar pressas hårt av coronakrisen, det vet vi.
Men redan innan så var den ekonomiska utvecklingen negativ. Detta enligt jämförelser av revisionsföretaget Ernst & Youngs (EY) årliga allsvenska rapporter de två senaste åren.
Djurgårdens sportchef Bosse Andersson överraskas inte av tendensen.
– Det gör jag inte, bland annat spelarförsäljningar har jag personligen känt att det varit på väg tillbaka i nivåer redan innan corona, även om vi haft lite tur, säger Andersson till FotbollDirekt.se.


Den allsvenska fotbollen ser ut att ha ett mörkt år framför sig. 

En klubb som exempelvis Hammarby, som är en av de sex rikaste i ligan, har stoppat alla kontraktsförhandlingar, man fruktar på kort sikt en förlust på 25-30 miljoner i uteblivna publikintäkter – samt spått att lönerna kan komma att sänkas med 25 procent.
Dessa initiativ kommer från en klubb som ändå gick in i säsongen med ett eget kapital på 49 miljoner kronor.

Men Bajen är allt annat än ensamma.
Den totala bilden av allsvenska klubbarnas ekonomi hade nedåtpekande pilar redan innan coronakrisen, något man kan se när FotbollDirekt ser över revisionsföretaget EY:s årliga genomgång (från april 2020) och jämför de allsvenska klubbarnas ekonomi med föregående år.
Då står det klart att det totala egna kapitalet minskat med 56 miljoner kronor från 2019 mot räkenskapsåret innan (2018) - ner till 892 miljoner.
I minnet ska man ha med sig att det totala egna kapitalet året innan hade ökat med 88 miljoner kronor från 2017.

En annan minuspost är spelarförsäljningar som gått tillbaka från 352 miljoner kronor till 269, liksom hur lönerna i allsvenskan samtidigt har gått upp. Dessa ökade från 954 miljoner till nu 1017 miljoner.
En annan post med pilarna nedåt är sponsorintäkterna samtidigt som gick från 434 miljoner kronor till 412.

Djurgården är femma på EY:s lista över klubbarnas egna kapital med 57 miljoner kronor, men egentligen är man tvåa efter Malmö FF i och med med 50-miljonerstransfern av Marcus Danielson.
Bosse Andersson kommenterar nu jämförelsen av EY:s siffror för allsvenskan de två senaste åren.
- Det är inte helt lätt att analysera detta, men klart är att vi vet att flera klubbar har stora ekonomiska problem och att det drar ner helhetsbilden, säger Andersson - men pekar också på att fler orsaker som det nya lukrativa tv-avtalet.

- Jag är ganska övertygad om att många klubbar tog ny höjd när det nya tv-avtalet blev klart. Gjorde investeringar och satsade på ett sätt som man kanske inte annars hade gjort. Det blev extra viktigt att skaffa sig en position, ja, framförallt inte åka ur allsvenskan och missa nya stora intäkter.
Hur ser du på dessa olika parametrar som visar att allsvenskan för det senaste räkenskapsåret tappar mot föregående år?
- Att spelarmarknaden varit på tillbakagång ett tag. Det är otroligt många spelare i dag men få arbetstillfällen. Det tillsammans med att svenska klubbar säljer sig allt dyrare, det fungerar ibland med inte alltid. Det är lätt att se att det finns ganska många namn, många bra spelare, som egentligen borde ha varit utomlands och hade varit det för några år sedan. Jesper Karlström är ett sådant namn.
- Som jag ser det kommer det ta flera år för spelarmarknaden för att återgå till det normala som det var innan corona. Det kan ta fram till kanske 2023. Det är en ny verklighet som väntar.

- Sponsring. Det är svårare och svårare. Jag inser svårigheterna det handlar om, man konkurrerar mot så mycket om företagens pengar. Att vi lyckades skriva ett nytt lukrativt huvudsponsorsavtal blir så klart på det här viset extra starkt, att göra det i dessa tider som vi gjorde med corona.
- Jag tror kanske också att allsvenska klubbar måste utveckla sitt sätt att tänka här. Tänka i nya banor och bli ännu mer professionella i vad vi erbjuder. Det gäller att tänka ännu mer modernt och nytt. Ja, entreprenörsskap kan man säga.

- Att det egna kapitalet minskar tror jag som sagt hänger i hop med att många klubbar tog ny höjd inför nya centrala avtal samtidigt som man ännu inte ser riktigt effekten av de intäkter man kalkylerade med.

- Pratar jag för Djurgården så minskade vårt kapital, som nu kommer att öka igen med affären med Marcus Danielson. Men det kostar att vinna SM-guld. Vi investerade mer än vi gjort på många år, men gjorde det kalkylerat och det lyckades. 

























Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: