Zlatan och Bajen-nyheten växer – Lühr kommenterar

Dagens besked om Zlatan Ibrahimovic i internmatcher för Hammarby får stor uppmärksamhet. Nu kommer nya uppgifter till FotbollDirekt att internmatcherna väntas hålla på över tre dagar på Tele2 arena i Stockholm. FD:s chefredaktör Mathias Lühr svarar här på frågor om Zlatan och Bajen.

Zlatan Ibrahimovic är kvar i Sverige och enligt källor till FD kommer han nu att finnas med i en turnering av internmatcher, som startar på tisdag på Tele2 arena. FD:s chefredaktör Mathias Lühr kommenterar dagens nyhet. 

Så kom det till slut. Zlatan i matchspel för Hammarby. Hur vill du se på det?
– Att det är ungefär exakt vad svensk fotboll behöver just nu. Nyheter, goda nyheter. Sen tror jag väl inte det har någon avgörande roll i huruvida Zlatan tänker avsluta karriären i Hammarby eller inte. Han väntar ju fortfarande på att resa tillbaka till Italien och i bästa fall slutföra säsongen i Milan. 

– Men vi tillåts drömma för en stund i alla fall.

Han har uppmanats resa hem till Milano - nu spelar han en träningsturnering med Bajen istället. Hur spektakulärt ska det anses?
– Så här, vill Zlatan spela en interncup, eller vad vi ska kalla det, med Hammarby, så gör han det. Jag har svårt att tänka mig att han ringer och frågar Milan om lov. Jag tror dessutom att Milan tycker det är alldeles ypperligt att Zlatan får så pass vass träning inför en återstart av serie A - om den nu blir av. 

Hur tror du Zlatan själv tänker?
– Det vet man all säkerhet riktigt aldrig, och det är ju det som gör det så intressant. Men gissningen är att han gillar upplägget med att hålla sig i form i Bajen, och får man lira lite match så är det extra stimulerande. Det var ju ett tag sen nu.

Tele2 arena blir spelplats. Även om det är en turnering på internnivå, hur stor publik tror du att det hade dragit om det hade varit öppen biljettförsäljning?
– Lapp. På. Luckan.

Slutligen. Hammarby lyckas i dessa kristider med en sportslig PR som ingen konkurrent är i närheten av. Sätt ord på den effekten:
– Zlatan. Jamen, så är det ju. Om du har Sveriges genom tiderna störste och mest karismatiske idrottsman som ägare och spelare, då behöver kanske PR-avdelningen inte kriga ihjäl sig för att få uppmärksamhet. 

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: