FotbollDirekt tar upp kampen med kvällstidningarna

Det stundar nya, spännande tider för FD. Tillsammans med syskonsajter som Elitefootballl och Hockeysverige ingår vi nu i en sammanslagning med SvenskaFans och bildar Everysport Media Group.
– Vi blir en av landets toppaktörer inom sportmedia och kan på allvar konkurrera
med kvällstidningarna om både läsare och annonsörer, säger affärsområdeschef Peter Sibner.

Everysport Media Group är resultatet av en sammanslagning mellan Traveas Sports Media och bolagen Sportsverige, Everysport och Newsme. Företaget kommer att organisera affären i tre separata affärsområden med cirka 35 anställda på kontor i Stockholm, Göteborg, Vårgårda, Malmö och Växjö.

Förutom egna varumärken som SvenskaFans, Eliteprospects, Hockeysverige, Fotbolldirekt, Goalwire och Everysport kommer bolaget även driva externa säljuppdrag för sajter som Fotbollskanalen och TVmatchen.nu – vilket innebär en total räckvidd om över två miljoner unika besökare per vecka.

VD för bolaget blir Traveas nuvarande VD och grundare Gustaf Karling, som tillsammans med Peter Sibner, Mathias Resare, Jonas Aschbacher och Stefan Lundström utgör ledningsgruppen i det nya bolaget.

Försäljningsorganisationerna från Sportsverige och Traveas börjar omedelbart samarbeta kring annonsförsäljningen. Sedan tidigare finns redaktionella samarbeten sajterna, vilket nu får möjlighet att utvecklas och ta nya former.

​– Med de här starka titlarna i samma hus blir vi en ledande aktör inom fotboll och ishockey. Organisatoriskt uppnår vi synergier som ger kraft och förmåga att växa våra sajter och ytterligare utveckla vår fotbollsbevakning, säger Peter Sibner.

Traveas, som är noterat på Aktietorget kommer i samband med samgåendet byta namn till Everysport Media Group. Företaget beräknar att omsätta ca 55 miljoner kronor under 2016.

– Genom samgåendet befäster Traveas sin position som ett av Sveriges ledande digitala mediebolag. I dagens snabbrörliga marknad har sportmedia vuxit fram som en av de mest spännande nischerna. Sporträttigheter handlas för mycket stora belopp och är en av de viktigaste grenarna inom mediaindustrin. Traveas strategi att bli den ledande distributionskanalen för sport i webb och mobil ligger väl i linje med denna utveckling, säger VD Gustaf Karling.

För komplett pressmeddelande, se www.traveas.com.

Den här artikeln handlar om:

Dela artikel: